نماد سایت اکو بورس

تدوین شناسنامه فعالیت‌های مدارس شاهد

تدوین شناسنامه فعالیت‌های مدارس شاهد

اکوبورس:مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش، گفت: فهم دقیق از موضوع مهم «شناسنامه فعالیت‌های آموزشی پرورشی و اجرائی مدارس شاهد» و همچنین ضروری دانستن شناسنامه بر اجرای آن اولویت دارد.
به گزارش اکوبورس به نقل از ایلنا، محمدرضا رزاقی در جمع کارشناسان اداره کل امور شاهد و ایثارگران، گفت: کاری که شما در این اداره کل انجام می‌دهید عاری از فعالیت شکلی است و در حقیقت به دنبال کیفی‌سازی برنامه‌ها و فعالیت‌های مدارس شاهد هستید. رزاقی ضمن بیان این که تدوین «شناسنامه فعالیت‌های مدارس شاهد» در راستای تفکر سیستمی، استانداردسازی و کیفیت بخشیدن به برنامه‌ها و فعالیت‌های مدارس شاهد صورت گرفته است تصریح کرد: درجهت عملیاتی نمودن شناسنامه‌ی فعالیت‌های مدارس شاهد لازم است گام‌های اساسی برداریم و اولین گام درحقیقت «نظارت بر حُسن اجرای شناسنامه» است. دبیر ستاد مرکزی شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه «بازدید» عبارت است از: فعالیتی که طی آن، عملکرد و فعالیت یک سازمان (توسط بخش‌های درون و یا بیرون سازمان) مورد بررسی، نظارت و ارزیابی قرار می‌گیرد اظهار کرد: به میزانی که بازدید به صورت آزاد (از قبل هماهنگ نشده) باشد می‌تواند عملکرد واقعی مدرسه را به وضوح نشان دهد و در صورتی که بازدید از قبل هماهنگ شده باشد، شاید انحرافاتی صورت گیرد که نتایج را عاری از روایی و اعتبار کند. وی در ادامه گفت: آنچه در بازدید بسیار مهم و اساسی است، تعیین هدف از بازدید می‌باشد که در اداره کل امور شاهد و ایثارگران، هدف در مرحله‌ی اول «نظارت بر حُسن اجرای شناسنامه» فعالیت‌های مدارس شاهد توسط مدرسه می‌باشد. رزاقی با اشاره به این که ما دو نوع بازدید داریم بازدید ارزیابی و بازدید نظارتی تصریح کرد: بازدید‌های ما «از مدارس شاهد» از جنس «بازدید نظارتی»  است. مدیر کل امورشاهد و ایثارگران نظارت را «نوعی آموزش و ایجاد تسلط نسبت به درک و اجرای کیفی یک سیاست، برنامه و طرح» دانست و تاکید کرد: در این رویکردِاز بازدید، بیش‌تر به دنبال بررسی میزان درک شاخص‌های یک سیاست یا برنامه، توسط مدیران مدارس می‌باشیم. وی همچنین در تبیین بازدید‌هایی که به منظور «ارزیابی» صورت می‌گیرد گفت: وقتی تسلط سازمان (مدرسه) نسبت به اجرای یک سیاست، برنامه و طرح کامل شده باشد و اطمینان کامل از اجرای آن شکل گرفته باشد، با ارزیابی به دنبال تعیین «کیفیت» و «کمیت» اجرای سیاست یا برنامه می‌باشیم. وبدیهی است این نوع از بازدیدها، بعد از بازدیدهای نظارتی قابل تحقق و استناد است. رزاقی در پایان سخنان خود بار دیگر به اهمیت «شناسنامه فعالیت‌های مدارس شاهد» که با مشارکت جدی مدیران و کارشناسان مدارس شاهد تدوین شده است اشاره نموده و گفت: شناسنامه مدارس شاهد ابزاری است برای استانداردسازی فعالیت‌های مدارس شاهد که شورای عالی انقلاب فرهنگی آن را به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ کرده است و هدف غایی از «بررسی نحوه اجرای شناسنامه مدارس شاهد» افزایش تسلط مدیران مدارس به محتوای غنی شناسنامه است و نهایت این که «بازدید نظارتی» خود نوعی «کارگاه آموزشی» برای یادگیری کیفی و عمیق است.

خروج از نسخه موبایل