اکوبورس: طی دو روز گذشته دو حادثه دلخراش تصادف ۲ دستکاه اتوبوس مسافری بین شهری که به جان باختن ۷ جوان منجر شد، احساسات جامعه را جریحه دار کرد.
به گزارش اکوبورس به نقل ازمهر، در دو روز گذشته دو سانحه تصادف اتوبوس مسافری بین شهری با ۷ کشته، به سرعت در رسانهها بازتاب داشت؛ به خصوص که یکی از تصادفها رخ داده، به سانحه اتوبوس حامل خبرنگاران محیط زیست اختصاص داشت که سبب شد دو تن از خبرنگاران و همکارانمان به نامهای ریحانه یاسینی خبرنگار ایرنا و مهشاد کریمی خبرنگار ایسنا جان خود را از دست بدهند و جامعه خبری را داغدار کنند. در حادثه دیگر نیز صبح امروز یک دستگاه اتوبوس حامل سربازمعلمان جوان از تفت در استان یزد عازم آباده استان فارس بود که به کشته شدن ۵ تن و زخمی شدن ۳۳ نفر دیگر انجامید. چند درصد ناوگان مسافری کشور فرسوده است؟ اگرچه سالهاست بر لزوم نوسازی ناوگان مسافری جادهای تأکید میشود، اما با شیوع کرونا در یک سال و نیم اخیر و کاهش ترددهای جادهای که به ناتوانی اقتصاد خانواده حمل و نقل خصوصاً حمل و نقل مسافری انجامید، به تدریج موضوع نوسازی ناوگان مسافری یا به فراموشی سپرده شد یا حداکثر به بعد از بازگشایی ترددهای جادهای موکول شد؛ آنچه در کانون توجه بود، نوسازی ناوگان باری است. بر اساس آخرین آماری که سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در سالنامه آماری منتشر کرده و به سال ۱۳۹۸ اختصاص دارد، ۶۲ هزار و ۱۵۶ دستگاه خودروهای مسافری برون شهری (اتوبوس-مینی بوس-سوار کرایه) در کشور تردد که از این تعداد ۳۵.۸ درصد ناوگان عمری بین ۱۱ تا ۱۵ سال دارند. اما به نظر میرسد با توجه به تشدید تحریمها و کاهش تولید خودروهای عمومی بین شهری از سوی خودروسازان دیزلی کشور، میانگین سن ناوگان جادهای کشور با افزایش روبهرو شده باشد. بر اساس سالنامه آماری مذکور، در سال ۹۸ حدود ۸۰ میلیون نفر-سفر با اتوبوس ثبت شده است. با این حال سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای به عنوان متولی حمل بار و مسافر برون شهری، همواره مدعی است میزان کشتهها و مصدومان تصادفات جادهای با حمل و نقل عمومی، کمتر از یک درصد کل متوفیان جادهای است؛ سردار حمیدی رئیس پلیس راه کشور میگوید سالانه ۵ تا ۶ درصد از تولید ناخالص داخلی هزینه تصادفات رانندگی میشود که رقم بسیار بزرگی است. سازمان راهداری: ناتوانی راننده در کنترل اتوبوس، عامل سانحه خبرنگاران فرهاد صالحیان مدیرکل ایمنی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای اعلام کرده: بررسیهای اولیه کارشناسان این سازمان نشان میدهد حادثه اتوبوس خبرنگاران به فرسودگی ناوگان و بریدن ترمز اتوبوس و همچنین کوهستانی و فرعی بودن مسیر مرتبط بوده که در سرازیری، کنترل اتوبوس از دست راننده خارج شده است. پلیس راه: نقص فنی، عامل سانحه اتوبوس سربازمعلمان همچنین سرهنگ شیرانی رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا درباره تصادف صبح امروز یک دستگاه اتوبوس با تریلی گفت: اتوبوس از مبدا زاهدان به مقصد آباده در حرکت بوده که به علت نقص فنی از ناحیه ترمز با جدول وسط جاده برخورد و در سمت مسیر مقابل واژگون و در این حالت با یک دستگاه تریلی متوقف در مسیر مخالف برخورد و متوقف میشود. وی ادامه داد: اتوبوس با ۳۹ سرنشین از مبدا زاهدان به مقصد آباده در حرکت بوده که به علت نقص فنی از ناحیه ترمز با جدول وسط جاده برخورد و در سمت مسیر مقابل واژگون و در این حالت با یک دستگاه تریلی متوقف در مسیر مخالف برخورد و متوقف میشود. رانندگان: هزینههای نوسازی اتوبوسها بالاست بسیاری از رانندگان اتوبوسهای بین شهری درباره علت عدم استقبال از نوسازی ناوگان معتقدند هزینههای بالای نوسازی ناوگان، تسهیلات گران قیمت خرید اتوبوس، قیمت بسیار زیاد خودروسازان داخلی برای فروش اتوبوس نو، دخالتهای بیجای سازمان متولی حمل ونقل بین شهری در خصوص نرخ هزینه بلیت به جای آزادسازی نرخ آن و تعیین قیمتها با راهکار به تعادل رسیدن بازار، محدودیتهای کرونایی و تأخیر در اعطای تسهیلات کرونا به رانندگان اتوبوس و… برخی از دلایل ناکامی سازمان راهداری در نوسازی ناوگان مسافری بین شهری است.