اکوبورس: یک مقام مسئول گفت: ۳۷ مسافر ایرانی با وجود آنکه هیچ مشکل قانونی نداشتند، امروز بعد از ۴ روز سرگردانی در فرودگاه روسیه وارد ایران شدند.
به گزارش اکوبورس به نقل ازحرمت الله رفیعی رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه امروز صبح ۳۷ مسافر ایرانی بعد از ۴ روز سرگردانی در روسیه به ایران بازگشتند، گفت: این مسافران هیچ مشکلی از لحاظ قانونی نداشتند و به صورت کاملا قانونی و از طریق آژانسهای معتبر بلیت هواپیما خریده و حتی هتل خود را رزرو کرده بودند و در بین این افراد ۲ کودک شیرخوار و ۲ سالمند هم بودند که متاسفانه در فرودگاه به بدترین شکل با این افراد برخورد شد. او ادامه داد: باید هرچه سریعتر سفارت روسیه و مسئولان گردشگری در این بخش از این افراد دلجویی کنند و هزینه آنها را بازگردانند. رفیعی با بیان اینکه ۴ روز پیش دو پرواز از تهران به مقصد روسیه انجام شد و یکی از این پروازها به شرکت روسی ایرفلوت تعلق داشت که ۳۷ مسافر آن ایرانی بودند و حوالی ساعت ۴:۵۰ صبح روز پنجشنبه ۲۷ مردادماه تهران را به مقصد فرودگاه شرمتیوو روسیه ترک کرد، افزود: شرکتهای هواپیمایی خارجی اگر از ویزای مسافر مطمئن نباشند؛ هرگز اجازه سوار شدن نمیدهند سخت گیری این ایرلاینها به مراتب از سایر ایرلاینها بیشتر است. رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران با تاکید بر اینکه حوالی ساعت ۷:۳۰ صبح همان روز یک پرواز ایرانی با بیش از ۱۷۰ مسافر به همین مقصد انجام شد، افزود: مسافران هر دو پرواز هنگام خروج از فرودگاه دچار مشکل شدند. اما با پیگیری سفارت ایران تمام مسافران پرواز ایرانی پس از چند ساعت معطلی، اجازه خروج از فرودگاه را گرفتند. او ادامه داد: متاسفانه این ۳۷ مسافر ایرانی پرواز روس بیش از ۳۰ ساعت در فرودگاه سرگردان و معطل بودند و به بخشی انتقال داده شدند که به هیچ امکاناتی دسترسی نداشته است، درحالی که در بین افراد دو کودک شیرخوار و افراد سالمند هم حضور داشتند. رفیعی توضیح داد: همه این مسافران با Fan ID و بلیت بازیهای جام ملتهای اروپا به روسیه سفر کردهاند و هیچ کار غیرقانونی در این بخش به ما گزارش نشده است؛ چرا که طبق قانون بازیهای جام جهانی و یورو ۲۰۲۰ تمامی افراد میتوانند از این طریق، بلیت خریداری کنند. رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران اظهار کرد: در صورتی که کشور روسیه برخورد سختگیرانهای با مسافران دارد و حتی اگر ادعاهایی مطرح شده، سفارت ایران در روسیه باید پیگیر وضعیت شهروندان ایرانی باشد، که متاسفانه در پاسخ به پیگیریهای آژانسی که این مسافران از طریق آن اقدام کردهاند، اعلام شده که این مسافران با مجوز جعلی وارد این کشور شدند و آژانس را مقصر فروش تور و بلیت دانستند درحالی که این مسافران از طریق FAN ID بلیت خود را خریداری کرده و در این بین آژانسها هیچ قصوری نداشته اند. رفیعی با بیان اینکه کشور روسیه چندین ماه است که به دلیل شیوع ویروس کرونا مرز خود را بر روی کشورهای هند، پاکستان، افغانستان و ایران بسته است، گفت: هم اکنون با توجه به برگزاری بازیهای یورو ۲۰۲۰ و جام جهانی مسافران از طریق Fan ID وارد این کشور شدند که تمامی آنها مجوز قابل استعلام دارند و حتی تمامی مسافرانی که در آن پرواز بودند هم از همین طریق وارد روسیه شده بودند، اما متاسفانه تنها این مسافران به مشکل برخوردند. رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران یادآور شد: اگر مهاجرت غیرقانونی این افراد به روسیه با Fan ID مطرح است، آیا چنین اقداماتی نمیشود از طریق ترکیه و یا هر کشور دیگری انجام شود. او یادآور شد: کشور روسیه خود این Fan Id و بلیت بازیهای جام اروپا را در دسترس قرار داده و هر مسافری میتواند آن را تهیه کند، حال سوال این است که چرا با شهروندان ایرانی این برخورد شده است؟ رفیعی با بیان اینکه تمامی اقدامات این مسافران قانونی بوده و هیچ مشکلی از طرف آژانس و یا شرکتهای خدمات مسافرتی وجود نداشته است، گفت: در حال حاضر بعد از گذشت ۴ روز سرگردانی این مسافران وارد ایران شدهاند، اما متاسفانه هیچ اقدامی از طریق سفارت ایران در روسیه و یا مسئولان بخش گردشگری صورت نگرفته که همین امر باعث گله هرچه بیشتر مسافران شده است. او تصریح کرد: تاکنون هیچ مصوبه و یا مجوزی برای لغو پروازهای روسیه به ایرلاینها و یا شرکتهای خدمات مسافرتی داده نشده و در صورتی هم که این مجوز ارائه شود با توجه به مشکلاتی که برای این مسافران ایجاد شده، بعید است که استقبال چندانی صورت گیرد. گفتنی است، براساس این گزارش از روز پنج شنبه ۲۷ خرداد مسافران پرواز تهران-مسکو پس از رسیدن به مقصد، حدود ۶۰ ساعت در فرودگاه شرمتیوو روسیه سرگردان شدند و مشکلات متعددی برای آنها به وجود آمد و به نظر میرسد مشکل حضور تعدادی اتباع کشور افغانستان در این پرواز بوده که قصد مهاجرت غیرقانونی به اروپا را از این طریق داشتهاند، اما حال به ایران بازگردانده شدند. بیشتر بخوانید قرنطینه ۱۴ روزه مسافران پاکستانی و هندی/ لغو روادید عتبات عالیات در اربعین این مشکل از طریق سازمان هواپیمایی کشور هم پیگیری شد که سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور اعلام کرد مشکل این مسافران مربوط به سازمان هواپیمایی و شرکتهای هواپیمایی نبوده و باید از طریق وزارت امور خارجه و وزارت میرات فرهنگی و گردشگری پیگیری شود.