اکوبورس: مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران با اشاره به احداث بزرگترین مرکز معاینه فنی خاورمیانه در پایتخت، گفت: افزایش نرخ معاینه فنی جهت سرپا نگه داشتن مراکز لازم است.
به گزارش اکوبورس به نقل از فارس،انجام معاینه فنی در کنترل و پایش وضعیت سلامت و ایمنی خودروها بسیار حائز اهمیت است و نقش موثری هم در کاهش آلودگی هوا دارد. این موضوع در بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران مورد توجه قرار گرفته و روز به روز به آمار این مراکز افزوده شده است. اما همزمان با افزایش تورم بسیار از مراکز معاینه فنی هم با مشکلات مواجه شده و علیرغم افزایش نرخ معاینه فنی در پاییز سال گذشته، اعلام کرده اند که اگر نرخ ها مجدد تغییر نکند ورشکسته خواهند شد و دولت باید از این مراکز حمایت کند. درباره موضوعات مختلف از جمله راه اندازی بزرگترین مرکز معاینه فنی خاورمیانه، احتمال افزایش مجدد نرخ معاینه فنی، آخرین وضعیت مراکز، افزایش آلاینده ازن در هوای تهران، تسهیلات معاینه فنی مربوط به تاکسی ها و میزان مراجعات به مراکز معاینه فنی با حسین مقدم مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران به بحث و گفتوگو نشستیم که جزئیات آن به شرح ذیل است. ساخت بزرگترین مرکز معاینه فنی خاورمیانه در پایتخت ماجرای ساخت یک مرکز بزرگ معاینه فنی در پایتخت چیست و این مرکز چه زمانی راهاندازی میشود؟ این پروژه که پروژه آسمان آبی تهران نام دارد بزرگترین مرکز معاینه فنی خاورمیانه محسوب میشود که برگزاری مناقصات و مزایدات مربوط به آن برای سرمایهگذاری در دست اقدام است و احتمالا تا ماه آینده تکلیف پیمانکاران و شرکتهای سرمایهگذار در این راستا مشخص میشود و پس از آن پیشبینی میکنیم که این پروژه سال آینده چه زمانی به بهرهبرداری برسد. پروژه آسمان آبی تهران در شرقیترین نقطه پایتخت در انتهای بزرگراه شهید زینالدین راهاندازی خواهد شد که احتمالا سالانه ظرفیت معاینه فنی 400 تا 500 هزار خودرو را دارد. در حال حاضر زمینی را در این راستا با همکاری شهرداری منطقه 4 تهران در نظر گرفتهایم و توافقات حاصل شده است. همچنین سرمایهگذاری بخش خصوصی هم در بخش احداث و هم در بخش بهرهبرداری خواهد بود. مزایده هم عمومی است و هم شخصیتهای حقوقی و هم سازمانها میتوانند در آن شرکت کنند که پس از تهیه اسناد مورد نظر احتمالاً تا هفتههای آینده مزایده و مناقصههای مربوطه برگزار خواهد شد. همچنین مرکز معاینه فنی جدیدی را برای غرب تهران در نظر گرفتهایم و مجوز آن را از استانداری اخذ کردیم که احتمالاً تا پایان 1400 این مرکز معاینه فنی توسط بخش خصوصی راهاندازی میشود. خصوصیسازی تعرفههای معاینه فنی را افزایش نمیدهد به نظر میرسد که شهرداری تهران برای راهاندازی مراکز جدید معاینه فنی به سمت و سوی بخش خصوصی رفته است آیا این خصوصیسازی هزینههای شهروندان را در بخش معاینه فنی افزایش میدهد؟ خیر؛ خصوصیسازی هزینههای مردم را در بخش معاینه فنی بیشتر نمیکند چرا که تعرفه معاینه فنی سالانه توسط دولت به صورت سراسری برای همه شهرها اعلام میشود و فرقی نمیکند که مرکز معاینه فنی در یک شهرستان با زمینی متری 100هزار تومان تا در تهران با متری 100 میلیون تومان راهاندازی شود و این موضوع تأثیری در تعرفهگذاری ندارد. یکی از دلایلی هم که بخش خصوصی رغبت دارد که مراکز معاینه فنی را در اطراف تهران راهاندازی کند همین ارزانتر تمام شدن نرخ زمین است. صنعت معاینه فنی در حال ورشکستگی/ تغییر تعرفه ها لازم است گفته میشود که قرار است تعرفههای معاینه فنی امسال افزایش یابد در حالی که در اواخر پاییز سال گذشته بود که نرخ معاینه فنی تغییر کرد و بیشتر شد، آیا این موضوع صحت دارد و قرار است در سال 1400 مردم هزینههای بیشتری را برای دریافت خدمات معاینه فنی پرداخت کنند؟ تعرفههای معاینه فنی در پاییز سال 99 بر اساس مصوبه دولت و پیشنهاد مراکز معاینه فنی انجام گرفت و با توجه به افزایش هزینهها در مراکز قاعدتا تعرفهها باید تغییر کند حدود 6 ماه از افزایش حدود 38 درصدی تعرفهها گذشته ولی مراکز معاینه فنی فقط با افزایش 34 درصدی هزینه پرسنلی مواجه بودند و به تبع آن سایر هزینهها نیز بیشتر شده و تعرفهها باید متناسبسازی شود چرا که صنعت معاینه فنی در حال ورشکستگی است و افزایش نیافتن تعرفهها سبب آسیب به اقتصاد و سلامت مراکز معاینه فنی میشود. البته در حال حاضر شهرداری تهران به مراکز معاینه فنی سوبسید میدهد به طور مثال 5 هزار مترمربع زمین داخل شهری تهران که بخش خصوصی نمیتواند آن را تهیه کند ما آن را در نظر میگیریم تا شهروندان بتوانند خدمات معاینه فنی با کیفیت دریافت کنند و اگر سوبسید شهرداری در تهران نباشد بسیاری از مراکز ورشکسته میشوند و ممکن است برای سرپا ماندن به سبکهای نادرست روی بیاورند. بنابراین تعرفههای معاینه فنی باید متناسب با سایر هزینهها باشد تا به نوعی مانند همه اصناف و مشاغل شرایط هزینه و درآمد به صورت مناسب در نظر گرفته شود. طی یک دوره سه ساله قبلا تعرفه معاینه فنی تغییر نکرده بود که شاید آن زمان شیب کند تورم عامل آن بود ولی در سالهای اخیر مراکز معاینه فنی به ویژه در بخش خصوصی دچار صدمه شده و بر همین اساس دولت تصمیم گرفت تغییراتی را در تعرفهها انجام دهد. اکنون یک مرکز معاینه فنی دو خطه در یک شهرستان با 5 پرسنل برای هزینههای آب، برق و زمین نیاز به درآمد متناسب دارد بنابر این باید تغییر حداقل تعرفهها لحاظ شود. کوچکترین خدمات خودرویی دیگر کمتر از 50 هزار تومان نیست در حال حاضر مبلغ 47 هزار تومان برای خدمات معاینه فنی نسبت به خدمات خودرویی بسیار اندک است اکثر شهروندان میدانند که کوچکترین خدمات خودرویی دیگر کمتر از 50 هزار تومان هزینه آن نیست همچنین در مقایسه با سایر کشورها که به طور مثال نرخ معاینه فنی آنها 60 تا 80 یورو است میزان 47 هزار تومان نسبت به خدماتی که میدهیم بسیار اندک است. این سوال مطرح است که کدام تعمیرگاه حتی برای بازدید یک چرخ از اتومبیل راضی است 50 هزار تومان دریافت کند ما وضعیت بخشهای مختلف خودرو را بررسی میکنیم و در مقابل آن میزان ناچیز 47 هزار تومان دریافت میشود در حالی که حتی دیگر هزینه کارواش خودرو هم این مقدار نیست. افزایش نرخ جهت سرپا نگه داشتن مراکز معاینه فنی است بنابراین اکنون بحث گران کردن مطرح نیست بلکه منظور از تغییر و افزایش نرخ سرپا نگه داشتن مراکز معاینه فنی است تا به راه نادرست نروند و بقا داشته باشند. ما در مراکز معاینه فنی خدمات میدهیم؛ کالا نمیفروشیم که سود بگیریم. میزان جریمه تردد خودروهای فاقد معاینه فنی بازدارنده نیست در حال حاضر برای تردد خودروهای فاقد معاینه فنی روزانه در پایتخت 50 هزار تومان جریمه در نظر گرفته شده است نظر شما در مورد این میزان جریمه چیست و آیا این موضوع نیز در دست تغییر است؟ نرخ خودروهای فاقد معاینه فنی که تردد در سطح شهر داشته باشند تغییر نکرده و همچنان 50 هزار تومان است ولی باید این میزان جریمه هم به روزرسانی شود. این میزان به ویژه برای خودروهای سنگین بازدارنده نیست و باید مبلغ نرخ جریمه افزایش یابد البته نرخ جریمهها به طور موردی تغییر نمیکند و راهور ناجا جرائم و تخلفات راهنمایی و رانندگی را به طور کلی به روزرسانی میکند که درخواست ما هم افزایش این میزان جریمه است. خودروها عامل 60 تا 80 درصد افزایش ازن در هوای پایتخت همزمان با افزایش دمای هوا در پایتخت به گفته کارشناسان شرکت کنترل کیفیت هوای تهران میزان آلاینده ازن هم افزایش یافته است نظر شما در مورد علت این آلودگی چیست و چه راهکاری پیشنهاد میکنید؟ شرایط فیزیکی، ژئوفیزیکی، زمینشناسی و هوا اقلیم تهران تغییر نکرده و خودروها همچنان مهمترین منشأ آلودگی هوای پایتخت شناخته شدهاند و همه مطالعات نیز بر این موضوع صحه میگذارد البته ورود ریزگردها از غرب کشور نیز میتواند آلودگی را تشدید کند ولی به طور کلی 60 تا 80 درصد منشأ آلودگی هوا در پایتخت مربوط به خودروها است که کنترل معاینه فنی خودروها در پیشگیری از این آلودگیها که از اگزوز خودروها خارج میشود بسیار حائز اهمیت است. ازن آلایندگی ثانویه محسوب میشود و از بخارات بنزین، هیدروکربن نسوخته و ناکس حاصل میشود که هر سه عامل منشأ خودرویی دارد و جایگاههای سوخت،خودروهای حامل بنزین نیز در بروز آن نقش دارند. پایتخت 4 میلیون خودرو دارد که بنزین از آنها تبخیر میشود و هیدروکربن نسوخته که از خودرو خارج شود سبب بروز ازن میشود که این ازن در پایین جو بسیار خطرناک است و سلامت انسانها را تهدید میکند که به نظرمان یکی از دستگاههایی که میتواند این آلودگی را کنترل و پایش کند مراکز معاینه فنی است. البته سایر دستگاهها مانند نیروگاهها،پالایشگاهها و جایگاهداران بنزین هم باید سهم خود را در این راستا ایجاد کنند. سرانجام آئیننامه اجرایی مربوط به تعیین سن فرسودگی انواع خودرو آئیننامه اجرایی مربوط به تعیین سن فرسودگی انواع خودرو 9 خرداد امسال توسط هیأت وزیران تصویب شد و بر همین اساس آئیننامه اجرایی ماده 8 قانون هوای پاک در خصوص تعیین سن فرسودگی انواع خودروها با رویکرد حفظ حق مالکیت افراد در خصوص وسیله نقلیه و افزایش نظارت بر انجام معاینه فنی به جای تعیین مطلق سن به عنوان معیار فرسودگی خودرو به تصویب رسید آیا این موضوع در مراکز معاینه فنی مورد توجه قرار گرفته است؟ هنوز این مصوبه به مراکز معاینه فنی ابلاغ نشده البته ما در تهیه پیشنویس مربوطه نظرات کارشناسیمان را ارائه کردهایم و آمادگی داریم که معاینه فنی خودروهای فرسوده را طبق آئیننامه اجرایی مربوط به تعیین سن فرسودگی انواع خودروها انجام دهیم. معاینه فنی 70 هزار دستگاه خودرو در 15 روز ابتدایی خرداد آمار معاینه فنی در پایتخت در حال حاضر چگونه است؟ در 15 روز ابتدایی خرداد 70 هزار دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کرده که در مقایسه با سال گذشته تغییر چندانی نداشته است. در حال حاضر روزانه رانندگان 5 هزار دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه می کنند و وضعیت مراجعات در شرایط عادی قرار دارد و تقریباً همه مراکز فاقد صف انتظار هستند. همچنین 69 درصد از خودروها در مراجعه اول موفق به اخذ معاینه فنی شده اند. معاینه فنی6946 دستگاه خودرو با تعیین وقت اینترنتی وضعیت نوبت دهی اینترنتی چگونه بوده و میزان استقبال شهروندان به چه صورت است؟ در 15 روز ابتدایی خرداد ماه 6946 دستگاه خودرو با تعیین وقت قبلی با استفاده از نوبتدهی اینترنتی از طریق سامانه تهران من به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده که بنا بر ظرفیت اینترنتی ایجاد شده در مراکز، میزان استقبال و استفاده از این امکان در مراکز بیهقی، دماوند، سراج، نیایش، آبشناسان تقریباً 100 درصد و سایر مراکز کمتر 30درصد بوده است. این امکان و قابلیت با هدف مدیریت صف و توزیع مناسب مراجعات در همه مراکز برنامهریزی شده و شهروندان میتوانند با تعیین وقت قبلی بدون نیاز به ایستادن در صف انتظار از ظرفیت خالی سایر مراکز خلوت تر استفاده کنند.در حال حاضر در مراکز خلوت بالغ بر 70 درصد از ظرفیت پذیرش اینترنتی خالی است. در خصوص خودروهای مشمول معاینه فنی در سال 1400 هم طبق قانون هوای پاک مجلس شورای اسلامی دوره معافیت انجام معاینه فنی، از زمان تولید،برای وسایل نقلیه شخصی و دولتی 4 سال و برای وسایل نقلیه عمومی یکسال است.بدیهی است رانندگان باید بر اساس زمان تعیین شده در این قانون نسبت به اخذ معاینه فنی خودروی خود اقدام کنند.به عنوان نمونه در حال حاضر با لحاظ عمر 4 سال از زمان تولید خودروهای شخصی تولید خرداد ماه 1396 و ماقبل مشمول معاینه فنی هستند. تسهیلات مراکز معاینه فنی به رانندگان تاکسی تسهیلات مراکز معاینه فنی به رانندگان تاکسی ادامه داد؟ بله، از ابتدای امسال هزینه مراجعه اول معاینه فنی تاکسیهای شهر تهران در 5 مرکز معاینه فنی بیهقی، شقایق، دماوند، چمران، نیایش رایگان است. خودروهای تاکسی در صورت داشتن پروانه تاکسیرانی معتبر که از طریق سامانه سیما تاکسی سازمان تاکسیرانی قابل استعلام و کنترل است میتوانند سالانه در هر نوبت مراجعه به مراکز معاینه فنی اعلام شده از این طرح رایگان هزینه مراجعه اول استفاده کنند. هزینه مراجعه اول معاینه فنی خودروهای سبک مبلغ 47 هزار تومان بوده و خودروهای تاکسی با عمر 10 سال و کمتر طبق قانون و مصوبات دولت باید هر 6 ماه یکبار و خودروهای تاکسی با عمر بالای 10 سال هر 3 ماه یک بار نسبت به اخذ معاینه فنی خودروی خود اقدام کنند. البته پذیرش خودروهای تاکسی در سایر مراکز معاینه فنی شهر تهران انجام میشود و رانندگان تاکسی در صورت تمایل به استفاده از طرح رایگان تنها باید به یکی از 5 مرکز اعلامی مراجعه کنند. فعالیت واحدهای سیار کنترل کنار جادهای درباره فعالیت واحدهای سیار کنترل کنار جادهای هم توضیح دهید، چه تعداد وسیله نقلیه در این واحدها کورد کنترل و پایش قرار گرفته اند؟ در خصوص فعالیت واحدهای سیار کنترل کنار جادهای وضعیت آلایندگی خودروهای سنگین در حال تردد در سطح شهر تهران ، امسال 269 دستگاه خودرو مورد ارزیابی قرار گرفته که 85 درصد دارای معاینه فنی و 15درصد فاقد معاینه فنی بوده اند. همچنین پس از آزمون مجدد آلایندگی همه خودروها 26 درصد در آزمون آلایندگی مردود شده اند. این طرح در راستای کاهش آلودگی هوا و پایش مضاعف وضعیت آلایندگی خودروهای سنگین در سطح شهر با مشارکت پلیس بنابر تدبیر مدیریت شهری از آبان 1397 اجرا شده و از ابتدای سال تا کنون جهت 80 دستگاه خودرو به علت نداشتن معاینه فنی و یا دودزا بودن توسط پلیس جریمه صادر شده است.