اکوبورس: باید دید شهردار تهران و معاونش چه پاسخى براى شهروندان پایتخت که مهمترین مطالبهشان، دسترسی به حمل و نقل عمومى و رهایى از معضل ترافیک است، دارند؟
به گزارش اکوبورس به نقل از فارس – طی هفتههای اخیر شهردار تهران با همراهی معاونانش، گزارشهای عملکرد خود را در قالب سلسله نشستهای خبری به اصحاب رسانه و شهروندان ارائه میکند. قرعه این هفته دوشنبههای پاسخگویی به نام معاونت حمل و نقل و ترافیک افتاده است، معاونتی که واقعاً معلوم نیست قصد دارد از چه عملکردی با شهروندان سخن بگوید؟ حال که پس از ۴ سال تعطیلی این معاونت، دوستان در هفتههای پایانی فعالیت خود در صدد پاسخگویی به خبرنگاران بر آمدهاند، شاید ذکر چند پرسش از شهردار تهران و معاونش در حوزه حمل و نقل و ترافیک، خالی از لطف نباشد، هر چند بعید به نظر میرسد پاسخ قانعکنندهای برای این پرسشها داشته باشند. البته جای محسن پورسیدآقایی معاون مستعفی «طرح ترافیک» که در ابتدای ورودش به شهرداری تهران قصد داشت ترافیک تهران را جراحی کند، در این جلسه به شدت خالی است. ۱۰ سؤال آزمون حمل و نقل و ترافیک و هوشمندسازی پایتخت به شرح زیر است: ۱. در صورتی که سالها زمان برد تا شرکت واحد اتوبوسرانی چابکسازی شوند و در شرایطی که برابر مصوبه شورای شهر، سالانه باید ۴ درصد تعدیل نیرو در این شرکت صورت گیرد، به چه دلیل اخیراً ۵۰ نفر را در جایگاه راننده و ۱۵۰ نفر را در جایگاه نگهبان جذب کرده است؟ ۲. چرا ۲۰۰ دستگاه از اتوبوسهای دوکابین را که در دوره پیشین مدیریت شهری خریداری شد، اکنون در سرخه حصار دپو شده و از قطعات آنها برای سایر اتوبوسها استفاده میشود؟ ۳. چرا ۵۱۲ تقاطع که در دوره پیشین مدیریت شهری به سیستم کنترل هوشمند تجهیز شد به حال خود رها شده، به نحوی که اکنون ۶۵ تقاطع فاقد سیستم کنترل هوشمند است و از قطعات آنها برای سایر سیستمها استفاده میشود؟ ۴. در شرایطی که تخلف ورود به محدودههای ترافیکی افزایش یافته اما ثبت رکورد روزانه ترددهای غیر مجاز و حتی ثبت تخلف تردد فاقد معاینه فنی نیز کاهش یافته که نشاندهنده این است که نیمی از دوربینهای ثبت تخلف در محدوده فاقد کدگذاری بوده یا از رده خارج شدهاند. چرا دوربینهای ثبت تخلفات ترافیکی به حال خود رها شدهاند؟ ۵. سیستم اعلام زمانبندی حرکت اتوبوسها در دوره پیشین مدیریت شهرداری تهران اجرا شد اما چرا اکنون، نه تنها از مونیتورها در بسیاری از ایستگاهها خبری نیست که کنترل و نظارت هوشمند بر اتوبوسها، اکنون تنها از طریق یک فایل اکسل صورت میگیرد؟ ۶. چرا ۹۵ دستگاه پله برقی پلهای عابر پیاده خاموش هستند و کار نمیکنند؟ ۷. چرا عملیات خطکشی معابر بزرگراهی، روکش آسفالت معابر شریانی درجه یک و درجه دو، نگهداشت المانها و نشانهای ترافیکی و ترمیم تابلوهای اطلاعرسانی و مسیریاب در این دوره بسیار ضعیف است، به طوری که بخش قابل توجهی از شبکه معابر بزرگراهی فاقد خطکشی هستند یا از استاندارد و کیفیت مناسبی برخوردار نیستند و تابلوهای ترافیکی وضعیت مطلوبی ندارند؟ ۸. پروژه پارک حاشیهای که به صورت پایلوت در منطقه ۲ به اجرا در آمد، چقدر توانست برآوردهای اولیه طرح را محقق کند و تا کنون چقدر درآمد داشته و اینکه قرار بود تا پایان سال ۹۹ به دیگر مناطق تهران نیز گسترش یابد، به کجا رسید؟ ۹. بحث حمل و نقل عمومی که مطرح میشود، انگار جامعه بخش قابل توجهی از مسافرانش را نادیده می گیرد؛ «بانوان»! در ۴ سال گذشته، چه اقدامی در جهت تکریم بانوان و ارتقای کیفیت بهرهمندی این قشر که نیمی از جمعیت تهران را تشکیل میدهند، صورت پذیرفته است؟ ضمن اینکه با توجه به استانداردها و شاخصهای آرامش و ایمنی در استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی، بانوان در تهران از چه جایگاهی برخوردارند؟ ۱۰. افکار عمومی، «پروژه قطار ملی مترو!» را یک شوآف برای پر کردن کارنامه خالی شهرداری تهران میداند. اگر شما با این نظر موافق نیستید، بفرمایید دقیقاً چند درصد از قطعات این قطار تولید داخل و واقعاً ملی است؟ فرآیند طراحی و تولید این قطار چقدر زمان برده است؟ این قطار تأییدیههای لازم برای تولید و استانداردهای ضروری برای فعالیت را از کجا و چه زمان دریافت کرده است؟ و اینکه، این قطار از زمان بهرهبرداری تا کنون چند کیلومتر پیمایش داشته و چه تعداد مسافر را جابهجا کرده است؟ البته باید دید شهردار تهران و معاونش چه پاسخى براى شهروندان پایتخت که مهمترین مطالبهشان، دسترسی به حمل و نقل عمومى و رهایى از معضل ترافیک است، دارند؟