دردسرهای الکترونیکی کردن نسخه ها
اکوبورس:حذف دفترچههای کاغذی درمانی و صدور نسخههای الکترونیکی، با چالشهای زیادی برای داروخانه ها و بیماران همراه شده است و در این بین، بیمهها خیال خود را از هزینهها آسوده ساختهاند.
به گزارش اکوبورس، گروه سلامت: صدور نسخههای الکترونیکی از طریق پزشکان برای داروخانهها، یکی از برنامههای سازمانهای بیمه گر برای کاهش هزینهها و وقت مردم و بیماران بوده است. سازمانهای بیمه گر بر این عقیده اند که الکترونیکی شدن امور حوزه سلامت به خصوص نسخه نویسی، میتواند به ارتقا سطح خدمات درمانی مردم و بیماران منجر شود. نکتهای قابل تأمل در شرایطی که همگان خوب میدانیم وضعیت اینترنت در کشور آن گونه نیست که بتوان این خدمات را خیلی سریع الکترونیکی انجام داد. داروخانهها در مقابل تصمیم بیمهها ایستادهاند و معتقدند که انباشت همه کارها بر دوش داروخانهها و سبک شدن وظایف بیمهها نمیتواند به معنی توسعه خدمات سلامت محور در کشور باشد. زیرا، همان طور که از وظایف بیمهها و هزینههای آنها کاسته شده است، بر انجام وظایف و هزینههای داروخانهها افزوده شده و باعث گردیده این مشکل متوجه مردم و بیماران شود و آنها از داروخانهها متوقع ارائه خدمت شوند. محمدرضا دری دبیر انجمن داروسازان تهران گفت: همان طور که بابت ارائه خدمات در دفاتر پیشخوان و خدمات الکترونیک، هزینه دریافت میشود، خواسته ما هم این است که هزینههای نسخه نویسی الکترونیک در داروخانهها محاسبه شود. وی با انتقاد از اینکه در تصمیم گیری برای اجرایی شدن نسخه الکترونیک در داروخانه از انجمن داروسازان نظر خواهی نشده است، افزود: ما معتقدیم این طرح بدون کار کارشناسی آغاز شده است. در حالی که باید نظرات ما را بخواهند و بشنوند. دری با طرح این سوال که باید مشخص شود هزینههای اجرای نسخه نویسی الکترونیک در داروخانهها چگونه محاسبه و پرداخت خواهد شد، گفت: باید مشخص شود که هزینههای نسخه خوانی الکترونیک در داروخانهها را چه کسی پرداخت میکند. وی ادامه داد: متأسفانه نگاه بیمهها در نسخه نویسی الکترونیک، از بالا به پایین است. زیرا، وقتی صحبت از اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک بود، بیمهها مدعی بودند که نیروی متخصص لازم است. وی در واکنش به ادعای بیمهها برای حذف دفترچههای کاغذی و صرفه جویی که صورت گرفته است، گفت: اتفاقاً در داروخانه باید به ازای هر نسخه الکترونیک، دو برگه A4 هزینه کنیم. ضمن اینکه نیاز به اینترنت پر سرعت داریم و همه اینها برای داروخانهها هزینه دارد، اما بیمهها این هزینه را ندیدهاند و معلوم نیست که ما باید این هزینهها را از چه کسی بگیریم. دری افزود: ما معتقدیم با نسخه الکترونیک نه تنها در وقت مردم صرفه جویی نمیشود که بر عکس، اگر با نسخه کاغذی ۵ دقیقه وقت تلف میشد، با نسخه خوانی الکترونیک، این مدت ۳ برابر شده و حداقل ۱۰ تا ۱۵ دقیقه از وقت مردم برای نسخه خوانی گرفته میشود. دبیر انجمن داروسازان تهران، با تاکید بر هزینه بر بودن طرح نسخه نویسی الکترونیک در داروخانهها، گفت: بیمهها در این ماجرا هوشیارانه عمل کرده و همه مشکلات را متوجه داروخانهها ساخته است. وی ادامه داد: قطعاً اجرای عجولانه این طرح باعث سرگردانی بیماران میشود و داروخانهها را با مشکل مواجه میکند. لذا، ما انتظار داریم تا زمانی که محل پرداخت هزینههای این طرح مشخص نشده است، آن را متوقف کنیم. حمید خیری عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان ایران، گفت: اگر قرار است شرایط حذف دفترچههای درمانی مردم در فاز اول اجرای آن به گونهای باشد که پزشکان نسخه کاغذی نوشته و داروخانه آن را تبدیل به الکترونیک کنند، باید فکری به حال کاهش سرعت انجام نسخه پیچی و ازدحام مردم در داروخانهها کرد. وی افزود: به هر حال شکی وجود ندارد که این کار هم وقت گیر است و هم نیاز به دقت و توجه و تمرکز دارد و هم اینکه مسؤلیت حقوقی به دنبال دارد. شکی وجود ندارد که این کار هم وقت گیر است و هم نیاز به دقت و توجه و تمرکز دارد و هم اینکه مسؤلیت حقوقی به دنبال دارد خیری با خطاب قرار دادن سازمانهای بیمه گر که مراقب باشید با شتابزدگی و بدون لحاظ تجربیات سایر کشورها، فرسایش برای مردم و داروسازان ایجاد نکنید، گفت: این روند اگر بدون تدارک، دیدن زیرساختهای سخت افزاری و نرم افزاری باشد، قطعاً به ضرر بیماران و نظام سلامت کشور تمام میشود. سخنگوی انجمن داروسازان ایران ادامه داد: ما به طور کلی از اجرای این طرح به عنوان یک پروژه ارزشمند و بزرگ حمایت میکنیم و آن را یک گام بلند برای پیشبرد اهداف درمانی کشور ارزیابی میکنیم ولی به شدت معتقدیم که نباید از سیستم «راه بیانداز و جابیانداز» پیش برویم و تجربههای قبلی را باید در جلوی دیدگان خودمان قرار دهیم. وی افزود: اینکه یک پروژه را در سطح ملی اجرا کنیم و بعد حین اجرا دنبال پوشش دادن به هزینههای آن و رفع ایرادات آن باشیم، درست نیست. خیری گفت: واقعیت این است که اگر بستر و زیرساخت آن فراهم نشود، اجرای این پروژه با دست اندازها و گرفتاریهایی مواجه میشود که در نهایت به ضرر تمام ذی نفعان خواهد بود. در همین حال، محمد مهدی ناصحی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران، گفت: بدون شک تعجیل در حذف دفترچههای کاغذی سبب نارضایتی مردم میشود که ما به دنبال آن نیستیم و قصد داریم با آگاهی کامل این برنامه را اجرایی کنیم. وی افزود: تمام تلاش سازمان بیمه سلامت ارائه خدمات مناسب به بیمهشدگان به خصوص افراد نیازمند است تا در این شرایط مشکلی از بابت دریافت خدمات درمانی نداشته باشند. به نظر میرسد داروخانهها از تعجیل بیمهها و تصمیم گیری های بدون مشورت با انجمنهای صنفی گلایه دارند و اگر مشکل تأمین هزینههای سرباری به داروخانهها حل شود، قطعاً اجرای نسخه نویسی الکترونیک میتواند قابلیت اجرایی داشته باشد. فاطمه حاج علی