اکوبورس: در شرایطی که بالارفتن هماهنگ کف قیمت بلیت هواپیما از سوی ایرلاینها، تبانی اعلام شده و سازمان هواپیمایی هشدار برخورد در صورت ادامه این روند را داده بود، شرکتهای هواپیمایی این مسئله را رد کردند اما همچنان این رویه ادامه دارد و مشخص نیست چرا با متخلفان برخورد نمیشود؟
به گزارش اکوبورس، با وجود لغو شدن نرخهای اخیر بلیت هواپیما از سوی وزیر راه و شهرسازی و بازگشت قیمتها به جدول نرخنامه سابق (شهریور 1398) باز هم مردم نسبت به بالا رفتن قیمت بلیت هواپیما اعتراض داشتند در حالی که شرکتهای هواپیمایی اعلام کرده بودند که فعلا و تا تعیین تکلیف قیمت بلیت هواپیما، آن را گران نمیکنند. پس از مدتی ابولقاسم جلالی – معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری- به موضوعی اشاره کرد و درباره علت بالا رفتن نرخ پروازهای داخلی به ایسنا گفت: طی هفتههای گذشته شاهد بودیم که ایرلاین ها به صورت هماهنگ قیمت بلیت هواپیما را افزایش دادند که این مسئله حاصل حذف کردن برخی کلاسهای نرخی است، چرا که قیمت کف و سقف بلیت هواپیما در حال حاضر حدود ۱۰ کلاس نرخی تعیین میشود که البته این کلاسهای نرخی براساس قوانین بازاریابی بوده و ایرلاینهای خارجی نیز مانند قطر ایرویز این گونه بلیت پروازهای خود را میفروشند. جلالی ادامه داد: به عنوان مثال حدود ۲۰ صندلی از هواپیما در یک کلاس نرخی با حداقل قیمت عرضه میشود و بقیه صندلیها براساس اصول بازاریابی روی ۹ کلاس نرخی دیگر تعیین قیمت شده و عرضه میشود. اما ایرلاینها با حذف کردن چندین کلاس نرخی با قیمت پایین نرخ پروازهای داخلی را طی روزهای گذشته افزایش داده بودند و در واقع مرتکب تخلف شدند. براین اساس به ایرلاینها هشدار دادیم و اعلام کردیم که اگر این رویه ادامه پیدا کند با آنها برخورد میکنیم، چرا که این کار مصداق تبانی و تخلف است. البته پس از ارسال نامه رسمی به ایرلاینها برخی از آنها کلاسهای نرخی خود را دوباره برگرداندند و منتظریم بقیه هم این کار را انجام دهند. این اظهارات در حالی صورت گرفت که نه تنها شکل گرفتن این تبانی از سوی شرکتهای هواپیمایی رد شد بلکه به گونهای هم مورد تایید قرار گرفت. چرا که مقصود اسعدی سامانی –دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی – درباره این ادعای صورت گرفته سازمان هواپیمایی کشوری اینگونه به ایسنا توضیح داد که هماهنگی یا تبانی بین شرکتهای هواپیمایی برای بالابردن قیمت بلیت هواپیما وجود ندارد و اگر نرخ بلیت هواپیما در دامنه نرخی تعریف شده بالا یا پایین بیاید طبیعی و مسبوق به سابقه بوده است و اگر ایرلاینی قیمت بلیت هواپیما را از سقف مجاز تعیین شده بالاتر فروخته باشد مرتکب تخلف شده و سازمان هواپیمایی میتواند با او برخورد کند. محمد اسلامی -وزیر راه و شهرسازی- هم امروز در حاشیه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره قیمت بلیت هواپیما گفت: در موضوع قیمت بلیت هم تاکنون ما گزارش مستندی از اینکه کسی از سقف قیمتها فراتر رفته باشد، دریافت نکردهایم اما به شدت کنترل میکنیم و اجازه نمیدهیم که پرواز چارتری به این صورت وجود داشته باشد که کسانی تحت عنوان آژانس، اقدام به سلفخری بلیتهای پروازهای برنامهای کنند و با قیمتی که خودشان تشخیص دهند آن را بفروشند، ما این روند را متوقف کردهایم. وی افزود: اجازه نمیدهیم کسی اینگونه با سلفخری پروازهای برنامهای، بلیت چارتری به مردم بفروشد و بعد هم بگوید اگر لغو کردید، پولش بازنمیگردد چون پرواز چارتری بوده ست. با وجود این اظهارات، اگر نگاهی به سایتهای فروش بلیت هواپیما بیاندازیم میبینیم که حداقل نرخ پروازهای داخلی به صورت هماهنگی بین شرکتهای هواپیمایی مختلف یکی است در حالی که پیش از این هر ایرلاینی بر اساس هزینهها و درآمدهای خودش کلاسهای نرخی را مشخص کرده و بر اساس آن حداقل و حداکثر نرخ یک پرواز را در دامنه نرخی تعریف شده اعلام میکرد. با وجود این وضعیت باید دید که چرا سازمان هواپیمایی با شرکتهای هواپیمایی برخورد نمیکند و اگر برخوردی با ایرلاینها صورت گرفته آنقدر جدی نبوده که باعث شود آنها دست از این هماهنگی که میتواند رقابتی نابرابر بین فروشنده و خریدار به زیان مردم ایجاد کند، بردارند.