آرشیو

بهره‌برداری از راه‌آهن مراغه ـ ارومیه با هزینه ۴۰۰ میلیارد تومان

اکوبورس: مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از اتصال خط آهن ارومیه ـ رشت و میانه ـ تبریز خبر داد.
به گزارش اکوبورس، خیرالله خادمی در نشست خبری تشریح برنامه افتتاح راه‌آهن مراغه ـ ارومیه گفت: این مسیر به زودی با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری خواهد رسید و کلیه اقدامات زیرساختی و زیربنایی آن شامل ریل‌گذاری و همچنین فعالیت‌های روبنایی آن شامل احداث ایستگاه‌ها تکمیل شده است. وی با بیان اینکه برای اولین‌بار در ایستگاه راه‌آهن ارومیه، سینی دَوّار تعبیه شده است که قطار همراه با دیزل می‌تواند به مسیر برگشت وارد شود، افزود: ایستگاه راه‌آهن ارومیه فاصله ۵۰ تا ۶۰ کیلومتری با مرزهای اشنویه و تمرچین دارد که امیدواریم در آینده شاهد اتصال این دو پایانه مرزی به شبکه ریلی باشیم. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، فاصله ایستگاه ارومیه تا مرکز شهر را کمتر از ۱۰ کیلومتر، عنوان و اظهار کرد: کل مسیر مراغه تا ارومیه ۱۸۳ کیلومتر است که بخشی از آن، از مراغه تا مهاباد را در سال ۹۲ احداث و بهره‌برداری کردیم. همچنین ۹۸ کیلومتر باقی‌مانده شامل مسیر مهاباد تا ارومیه هفته آینده با حضور رئیس‌جمهور افتتاح خواهد شد. به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، هزینه احداث این ۹۸ کیلومتر ۴۰۰ میلیارد تومان و ارزش کل پروژه ۱۰۰۰  میلیارد تومان است. وی درباره سایر پروژه‌های ریلی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اظهار داشت: احداث ۱۰۸۵ کیلومتر خط ریلی جزو تکالیف ماست که از سوی سازمان برنامه و بودجه به ما ابلاغ شده است. در حال حاضر ۳۲۹۵ کیلومتر خط ریلی در دست ساخت داریم و احداث ۵۲۵۲ کیلومتر خط ریلی دیگر نیز در دست مطالعه است. خادمی ادامه داد: اولویت شرکت توسعه و زیرساخت، بهره‌برداری از ۹۷۰ کیلومتر مسیر ریلی در سال‌های ۹۶ و ۹۷ بود که شامل اتصال ۵ مرکز استان کردستان، همدان، گیلان و آذربایجان‌های شرقی و غربی به شبکه ریلی و اتصال خط آهن ایران ـ افغانستان از مسیر خواف و هرات است که همه این موارد تا پایان امسال اجرایی خواهند شد. این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی تأکید کرد: خط آهن خواف ـ هرات در مراحل پایانی قرار داشته و ۶۳ کیلومتر در خاک افغانستان خط ریلی نصب شده است. همچنین در سال گذشته همدان و کرمانشاه با ۴۴۰ کیلومتر ریل‌گذاری، به شبکه ریلی متصل شده‌اند و تا پایان امسال ارومیه، رشت و تبریز از مسیر جدید شامل میانه به تبریز، به این شبکه متصل خواهند شد. وی یادآور شد: خط آهن میانه ـ تبریز ۱۱۴ کیلومتر از مسیر ریلی فعلی تهران ـ تبریز را کوتاه کرده و راه‌آهن رشت ـ قزوین نیز به زودی به بهره‌برداری خواهد رسید. برای این پنج مسیر ریلی ۱۱۳ میلیون تن خاک‌برداری شد که سه برابر عملیات خاک‌ریزی بزرگترین سد خاکی کشور بود. همچنین ۳۷ کیلومتر تونل و ۱۷ کیلومتر پل بالای ۲۰ متر ارتفاع برای این پروژه‌ها احداث شده است که قطار می‌تواند با سرعت ۱۶۰ کیلومتر برای انتقال مسافر تردد کند. خادمی درباره راه‌آهن چابهار ـ زاهدان گفت: تاکنون ۱۱۰۰ میلیارد تومان از محل منابع داخلی شامل پرداخت نقدی، اسناد خزانه اسلامی و اوراق مشارکت هزینه شده و پیشرفت فیزیکی این پروژه ۳۵ درصد شامل مجموع روسازی و زیرسازی و کل مسیر بوده و طول پروژه ۶۱۰ کیلومتر است. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در خصوص خرید ریل ملی از تولیدکننده داخلی افزود: اخیراً با مدیران ذوب‌آهن جلسه داشته‌ایم. مشکل اصلی تولید ریل ملی، تأمین مالی آن است. ذوب‌آهن خواستار تحویل پول قبل از آغاز ساخت است ولی شرکت ساخت می‌گوید «ابتدا باید ریل تحویل و سپس هزینه آن پرداخت شود». پیشنهاد داده‌ایم یکی از بانک‌ها هزینه تولید ریل را فاینانس کرده و شرکت ساخت به مرور مبلغ فاینانس شده را به بانک بازپرداخت کند. وی خاطرنشان کرد: ذوب‌آهن تا پیش از این ریل U۳۳ می‌ساخت درحالی‌که نیاز شرکت ساخت، ریل UIC۶۰ است که ذوب‌آهن تکنولوژی ساخت این نوع ریل را نیز جدیداً طراحی کرده است. قرار بر این شد ۱۵ هزار تن ریل مورد نیاز خط دوم راه‌آهن میانه ـ تبریز در آینده از محل تولید ریل ملی تأمین شود. مسکن ،

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا