نقش بازار سرمایه در تامین مالی واحدهای تولیدی چیست؟
اکوبورس: یک کارشناس ارشد بازار سرمایه به نقش پررنگ بازار سرمایه و بورسها برای تحقق تامین مالی موردنیاز واحدهای تولیدی جهت افزایش ظرفیت تولید اشاره کرد و گفت: بازار سرمایه میتواند به واحدهای تولیدی در تامین سرمایه موردنیاز برای افزایش تولید و ارتقای ظرفیتهای فعلی کمک کند.
به گزارش اکوبورس، علی اسلامی بیدگلی، در خصوص تحقق شعار سال ۹۹ در راستای جهش تولید اظهارکرد: اختصاص سالهای ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ به دوره بهبود فضای کسب و کار، نظام تولید و جهش آن قابل تقدیر است، در این زمینه ایجاد انگیزه و در نظر گرفتن مشوقهای لازم برای صنایع کوچک و متوسط جهت حرکت به سمت شفافیت بیشتر از سوی وزارت صنعت و سازمان بورس لازم است. وی گفت: با توجه به بحثهایی که در خصوص جنگهای تجاری و پیامدهای منفی ناشی از شیوع ویروس کرونا در جهان وجود دارد، این نتیجه بهدست میآید که برخی کشورها از جمله ایران باید مبنای جهانیسازی و وابستگی به واردات را بازنگری کرده و به سمت بومیسازی حرکت کنند که این امر میتواند تحقق شعار جهش تولید را در پی داشته باشد، اما دستیابی به این هدف نیازمند فراهم شدن بستر و شرایط موردنیاز است. اسلامی در خصوص بسترها و راهکارهای مورد نیاز برای رسیدن به این هدف اظهارکرد: در نخستین قدم باید سیاستهای کشور در راستای بهبود فضای کسب و کار از طریق مختلف و رفع موانع موجود بر سر راه آنها قرار گیرد. در گام دوم، حذف رانتها و یارانههای رانتزا باید حذف شود تا فضای رقابتی یکسان برای همه بازیگران فعال در عرصه تولید کشور از صنایع بالادستی تا صنایع پایین دستی، فراهم شود. این کارشناس بازار سرمایه گفت: همچنین کمک دیگری که بازار سرمایه میتواند به بخش تولید داشته باشد، شفافسازی قیمت مواد اولیه برای تولید و فراهم کردن فضای رقابتی برای فروش محصولات در بورس کالا و بورس انرژی است که میتواند به جلوگیری از بروز رانت و ارتقای شفافیت اقتصادی کمک کند. اسلامی در خصوص نقش بورس کالا و بورس انرژی در افزایش شفافیت در زنجیره تولید صنایع مختلف تصریح کرد: خوشبختانه با عرضه محصولات در بورس کالا و بورس انرژی، بستر لازم برای عرضه و تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی در فضایی شفاف فراهم است. اما بخشی از محصولات واحدهای تولیدی به دلیل اینکه قابلیت استانداردسازی آنها چه برای مصرف در تولید کالای نهایی و چه برای مصرف در تولید کالاهای واسطهای وجود ندارد، هنوز در بورس پذیرش نشدهاند. وی افزود: همچنین کالاهایی هم هستند که به دلیل حساسیتهایی که توسط برخی بازیگران آنها و حتی برخی نهادهای دولتی وجود دارد، با وجود آنکه بستر پذیرش و عرضه آنها در بورس فراهم است، در این بازار عرضه نمیشوند. به طوری که بیشتر تامینکننده مواد اولیه عرضهکننده هستند و مصرفکنندگان این کالاها محصولاتشان را در بورس عرضه نمیکنند. اسلامی بیدگلی در خصوص راهکارهای پیشنهادی برای افزایش شفافیت تولیدکنندگان به ویژه در بخش صنایع پایین دستی گفت: به اعتقاد بنده گام جدی در این مسیر باید توسط وزارتخانهها از جمله وزارت صمت برداشته شود و فرهنگسازی لازم برای معرفی مزایای بهره گیری از ظرفیتهای بازار سرمایه جهت فروش کالا و خرید مواد اولیه مصرفی صورت گیرد که این اقدام برای صنایع بالادست انجام شده؛ اما متاسفانه برای صنایع کوچک و متوسط این فرهنگسازی انجام نشده است. وی بر لزوم در نظر گرفتن مشوقهایی برای حرکت صنایع کوچک و متوسط به سمت بورس و شفافیت بیشتر تاکید کرد و گفت: همزمان با فرهنگ سازی، باید مشوقهایی در نظر گرفته شود تا بازیگران این صنایع از فضای سنتی به سمت فضای شفاف و رقابتی سوق پیدا کنند. معافیتهای مالیاتی و حمایتهای دولتی به شیوهای که رانت زا نباشد، میتواند این واحدهای تولیدی را به سمت بازار سرمایه و فضای شفاف سوق دهد که در این صورت شاهد جهش تولید در این بخش نیز خواهیم بود. وی اظهار کرد: به نظر میرسد هنوز چندان اشتیاق و علاقهای در بین این بخش از زنجیره تولید برای بر هم زدن روشهای سنتی و قدیمی و بهره گیری از شیوههای مدرن معاملاتی در بازار سرمایه وجود ندارد. زیرا برای این تغییر نگرش، بازیگران باید هزینههایی را بپردازند. از این رو، باید انگیزه لازم را نیز برای آنها ایجاد کرد که در این رابطه وزارت صنعت و سازمان بورس هم در نقش سیاستگذار و هم در نقش تسهیل گری که بر عهده دارند میتوانند این انگیزهها را ایجاد کنند. منبع: ایرنا بورس ،