آرشیو

مدیریت ریسک، چالش ها و عدم قطعیت قانونگذاری

اکوبورس: فناوری دفاترکل توزیع، که نیز به عنوان بلاکچین شناخته می شود، در سطح جهان در حال گسترش است.
به گزارش اکوبورس ، چکیده  فناوری دفاترکل توزیع، که نیز به عنوان بلاکچین شناخته می شود، در سطح جهان در حال گسترش است. بلاکچین یک مکانیزم اعتبارسنجی ایمن و همکاری جمعی غیر متمرکز را ارائه می دهد. رمزارزها از این فناوری به عنوان یک کلاس دارایی جدید برای سرمایه گذاران در سراسر جهان استفاده می کند. رمزارزها توسط شرکت ها برای افزایش سرمایه از طریق عرضه اولیه سکه (ICO) استفاده می شود. ریزش قابل توجه سرمایه غیرقانونی در یک صنعت معاملاتی باعث علاقه نه تنها سرمایه گذاران بلکه اوراق بهادار ملی و آژانس های تنظیم مقررات پولی شده است. در این مقاله، بیانیه های اولیه کمیسیون بورس و اوراق بهادار و اظهارات بعدی در مورد ICO را برای نشان دادن مشکلات احتمالی در استفاده از چارچوب قانونی قدیمی تر در یک اکوسیستم در حال تحول مرور می کنیم. با توجه به عدم توانایی اجرایی در چارچوب مقررات موجود، ما در مورد اهمیت تنظیم کلاس دارایی های رمزنگاری و همکاری داخلی بین سازمان های دولتی و توسعه دهندگان در ایجاد اکوسیستم که ادغام حمایت از سرمایه گذاران و سرمایه گذاری ها است ، بحث می کنیم.   5. کلاهبرداری امنیت سایبری مالکیت رمزارزها منجر به تقاضای روشهای ذخیره سازی شده است. رمزارزها به صورت کیف پولهای رمزنگاری که در آن اطلاعات حساس رمزگذاری شده و ایمن ذخیره می شوند، ذخیره شده است (Bauer and Ahmad 2017) ، کیف پول دسک تاپ ، کیف پول برنامه های تلفن همراه و کیف پول آنلاین وجود دارد، که به عنوان “تبادل” نیز شناخته می شود. ارائه دهنده تبادل اطلاعات رمزگذاری شده را از طرف مالک ذخیره می کند (FINRA Staff and BBB Institute 2018). Bauer و Ahmad در سال 2017 چند روش رایج را که توسط مجرمان سایبری یا هکرها مورد استفاده قرار گرفته اند، شناسایی کردند. 5.1. دستکاری مبادلات تبادلات، برخلاف ماهیت غیرمتمرکز رمزارزها هستند. (Valdiviaetal.2019). هک های Gox در سال 2014 و تقریبا 25،000 سرمایه گذار تقریبا 650،000 بیت کوین را از دست دادند (ارزش تقریبی 400 میلیون دلار). سرمایه گذاران برگشتی به عنوان تبادل، نه تنها تنظیم نشده بلکه  همچنین بیمه نشده نیز نداشتند (Bauer and Ahmad 2017). بنابراین، ناشناس بودن و رمزگذاری آن رمزارزها، شمشیری دو لبه است. مطالعه ای که توسط وزارت امنیت داخلی آمریکا تأمین شده است، نشان داد که 33٪ از پلتفرم های تجارت بیتکوین هک شده اند. (Gandaletal.2018). هک رمزارزها به طور قابل توجهی کشف قیمت ارز هک شده را کاهش می دهند (Corbet et al. 2018). علاوه براین، هک رمزارزها هم نوسانات ارز هک شده و همبستگی متقابل رمزارزها را افزایش می دهد (Corbet et al. 2018). با توجه به اختلال ایجاد شده در داخل کشور و سرریز شدن به سایر بازارهای رمزنگاری مرتبط، باید مقررات و نظارت و اجرای لازم برای محافظت از کل رمزارزها صورت گیرد. این سازگار با تغییر به سمت یک رویکرد جهانی برای تنظیم مالی است (همچنین به Chan و Milne 2019 مراجعه کنید). هک رمزارزها همچنین بازده غیر طبیعی را در ساعت های قبل از واقعه هک واقعی، ایجاد می کند، اما آن بازده های غیرطبیعی در زمان اعلام عمومی هک به صفر برمی گردند (Corbetetal.2018). این شواهد نشان می دهد که انواع قوانین و مقررات فعلی بسیار ضعیف هستند تا یک محافظت مؤثر برای سرمایه گذاران باشد. در آینده قوانین و مقررات رایانه ای در بازار (Aitkenet al.2015a؛ Aitkenet al. 2015b؛ Cummingetal .2015؛ Cummingand Johan 2008، 2019؛ Cummingetal. 2011) می تواند در بازارهای رمزارزها بهبود یابد. برای این منظور، تعدادی از واقعیتهای مشخص شده از مطالعات مربوط به فرایند نوسانات و کشف قیمت از رمزارزها، راهنمایی هایی را در مورد برخی از موضوعات بیان شده که از سایر معاملات اوراق بهادار متمایز هستند، ارائه می دهند (Corbetetal.2018). به عنوان مثال، رمزارزها اثرات نوسانات آخر هفته را نشان می دهد، که نشان می دهد نظارت چشمگیر در دوره سنتی پس از معاملات بازار مورد نیاز است. به همین ترتیب، نوسانات اخیر به طور قابل توجهی تحت تأثیر زمان تجارت بین المللی قرار می گیرد،  که نشان می دهد نظارت چشمگیر بازار متقابل می تواند به دستکاری بازار در بازار رمزارزها کمک کند. علاوه بر این، نوسانات اخیر، تحت تأثیر دوره هایی از نوسانات قابل توجه در بازارهای نفت و نرخ ارز است که نشان می دهد نظارت چشمگیر محصولات متقابل به شناسایی دستکاری بازار در بازار رمزارزها کمک می کند. 5.2 هک هویت رسانه های اجتماعی استفاده همه جانبه از رسانه های اجتماعی منجر به شیوه های ابتکاری سرقت هویت شده است. متاسفانه برای هکرها اطلاعاتی از قبیل آدرس ایمیل، شماره تلفن های همراه و لیست های شخصی مانند نام حیوانات خانگی و نامهای کودکانه (رمزهای عبور معمول استفاده شده توسط کاربران آنلاین) بسیار آسان است. مبادله هایی که متأسفانه به اراده شناسایی دو عامل سنتی متکی هستند، بنابراین در برابر هکرهایی که به دنبال انتقال رمزارزها به کیف پول سرمایه گذاران هستند، آسیب پذیر هستند. رمزارزها سرقت شده سپس می تواند به ارز واقعی یا سایر رمزارزها  تبدیل شود (Bauer and Ahmad 2017). 5.3 باج افزار از سال 2016 ، کارشناسان امنیت سایبری از افزایش حملات باج افزارها خبر داده اند. Liska (2019) به 46 حمله در سال 2016 ، 38 مورد در سال 2017 و 53 مورد در سال 2018 اشاره کرد. در سه ماهه اول سال 2019 ، 21 حمله گزارش شده است. پس از حمله اخیر به شهر Riviera Beach ، فلوریدا در ژوئن سال 2019 ، به هکرها به صورت رسمی 65 بیت کوین 592،000 دلاری به ارز دیجیتال پرداخت کرد (Mazzei 2019). Bauer و Ahmad 2017 دو حمله باج افزار را مورد توجه قرار دادند که توجه جهانیان را به خود جلب کرد ، WannaCry و Petyah آنها معتقدند که از همان modus operendi استفاده می شود که سیستم های رایانه ای یک شرکت یا شه ، گروگان گرفته می شود و داده ها فقط با پرداخت هزینه اطلاعات منتشر می شوند. معماری همتا به همتا متشکل از رمزنگاری یا به جای آن مبادله مستقیم ارزش بین گروگان بدون دخالت سایر واسطه ها، امکان پرداخت باج از راه دور و ناشناس را امکان پذیر می کند. 5.4 نرم افزارهای مخربِ استخراج ارز دیجیتال  بائر و احمد 2017  روشی را شناسایی می کند که هکرها برای “استخراج” رمزارزها استفاده می کنند. هکرها از بدافزارها برای ربودن یک دستگاه موبایل یا رایانه با استفاده از قدرت پردازش آن برای استخراج رمزارزها استفاده می کنند. نه تنها صاحبان این دستگاهها از نرم افزارهای مخربِ استخراج آگاه نیستند بلکه حتی وب سایتها ممکن است از نقش آنها در توزیع بدافزار غافل باشند. 5.5 تقلب مالیاتی پناهجویان مالیاتی به مالیات دهندگان این امکان را می دهند تا درآمد خود را از طریق مقامات مالیاتی در کشور خود پنهان کنند و با ایجاد محیطی با پرداخت مالیات اندک، فعالیتهایی را که به دلیل مقررات محرمانه در مورد اسرار بانکی در معرض تبادل اطلاعات نیستند، مخفی کنند (Westhuizen 2017). در سراسر جهان، از دست دادن درآمد در نتیجه درآمدهای غیرقابل توزیع 255 میلیارد دلار که تنها با 40 تا 70 میلیارد دلار برای ایالات متحده  بوده است (برونسون 2012 ؛ ماریان 2013). در نتیجه ، فشارهای بین المللی قابل توجهی برای پناهجویان در نظر گرفته شده است تا مالیات خود را از درآمد حاصل از سرمایه گذاران خارجی به حداقل برسانند (Dharmapala and Hines 2009). رمزارزها، هر چند به خودی خود “وجاهت قانونی” ندارند ، اما دارای دو عنصر مهم یک پناهگاه مالیاتی سنتی هستند: فقدان وجاهت اجرایی و ناشناس بودن (Marian2013).  بنابراین، آنها منوط به پرداخت مالیات در منبع خواهند بود. Marian (2013) نشان می دهد که پنهان کردن سود ممکن است بیشتر تمدید شود. نمونه آن استفاده از عاملین خرید معاف از مالیات برای مبادله تعهدات قراردادهای مالی است. طبق swap نماینده بیت کوین را دریافت و اوراق بهادار را با ارزش پول قانونی خریداری می کند و هر سود سهام بدست آمده با ارزش بیت کوین به دارنده مبادله پرداخت می شود. ضرر و زیان به همان روش پرداخت می شود. در همه زمانها، دارنده بیت کوین غیرقابل ردیابی خواهد بود و نماینده نیز به دلیل وضعیت معاف از مالیات، هیچگونه تعهدی مالیاتی نخواهد داشت. در حال حاضر، سازمان خدمات درآمد داخلی ایالات متحده (IRS) از طریق اطلاعیه IRS 2014-21 رمزنگاری را به عنوان دارایی طبقه بندی کرده است. اصول مالیاتی عمومی مناسب در تبادل معاملات با استفاده از ارز مجازی اعمال می شود. براساس این اطلاعیه، یک مأمور مالیاتی که ارز مجازی را به عنوان درآمد دریافت می کند، باید آن را به عنوان درآمد محاسبه شده با ارزش بازار در تاریخ پرداخت یا رسید اعلام کند. هرگونه مبادله ارز مجازی با توجه به یک دارایی باید با توجه به مبنای هزینه تنظیم شده و سود و زیان آن بسته به ارزش بازار در آن زمان تنظیم شود. هرگونه سود یا ضرر در مبادله رمزارزها به عنوان سود سرمایه در نظر گرفته می شود. در حال حاضر، بخش تحقیقات جنایی IRS به نمایندگان خود آموزش می دهد تا کیف پول رمزارز را در انواع مختلف خود کشف کنند تا کلاهبرداری و فرار مالیاتی را به حداقل برساند (سازمان خدمات درآمد داخلی امریکا 2018). البته موارد غیرقانونی دیگری از جمله پولشویی و تروریسم جنایتکارانه نیز وجود دارد. سازمانهایی مانند Al-Sadaqah مسلمانان را در غرب هدف قرار داده اند تا سرمایه های خود را با منابع در سوریه جمع آورند (Stalinsky 2018). از آنجا که پتانسیل غیرقانونی بودن واقعی است0، قوانین و مقررات لازم است. برخی از روندهای قانونی در بخش بعدی مورد بحث قرار می گیرد.   6. روندهای مقررات بین المللی کنونی برای نشان دادن سرعت متفاوت توسعه مقررات در بازارها، ما در حوزه های قضایی منتخب موضوعات کلیدی را برجسته می کنیم. 6.1. کانادا در حالی که کانادا امکان استفاده از ارزهای دیجیتال را برای خرید کالاها و خدمات در اینترنت و استفاده از آن در فروشگاه هایی که ارزهای دیجیتال را می پذیرند، فراهم می کند، معتقد است ارزهای دیجیتال وجاهت قانونی ندارند. کانادا هنوز فقط اسکناس و سکه های صادر شده توسط بانک مرکزی کانادا را دارای وجاهت قانونی می داند. ارزهای دیجیتالی با این حال به عنوان یک کالا در نظر گرفته شده و تابع مقررات بارز قانون مالیات بر درآمد هستند (Al-Shikarchy et al. 2017). این اجازه را می دهد تا ارز دیجیتال در بورس خرید و فروش شود. ارزهای دیجیتال منوط به قانون مالیات بر درآمد هستند و همچنین GST / HST برای ارزش بازار منصفانه کالاها یا خدمات خریداری شده با استفاده از ارز دیجیتال، اعمال می شود. در این راستا، کالاهای خریداری شده با ارزهای دیجیتالی با ارزش دیجیتال باید در درآمد فروشنده برای اهداف مالیاتی درج شوند. 6.2 هند در ژانویه سال 2018 ، Arun Jaitley ، وزیر دارایی هند، بیت کوین را فاقد وجاهت قانونی اعلام کرد. دولت هند وجود یک ارز مجازی و فاقد خصوصیات فیزیکی، به عنوان ارز یا سکه تصور می کرد، بنابراین، عدم مجوز رسمی از سوی بانک مرکزی هند مبنی بر استفاده از ارزمجازی به عنوان واسطه مبادله ای در نظر گرفته می شود. این خیلی تعجب آور نیست زیرا ماهیت ارزمجازی باعث می شود اقدامات دقیق کنترل ارز در کشور به طور عملی انجام نشود (Nupur 2018). با گفتن این موضوع، هندوستان تعیین کرده است که رشد سرمایه از طبقه دارایی به عنوان سود سرمایه در نظر گرفته می شود. اداره مالیات بر درآمد، سازمان بورس و اوراق بهادار و وزارت دارایی هند، جزییات مربوط به مبادلات مختلف رمزارزها در مورد معاملات خود را جستجو کرده است (Jain and Kumar 2018). هند در حال حاضر استفاده از رمزارزها به عنوان طبقه دارایی توسط هر دو مشاغل و مؤسسات مالی را ممنوع کرده است. تبدیل پول هندی به رمزارزها در هند غیرقانونی است. تبدیل بین ICO های مختلف هنوز هم مجاز است. 6.3 چین دولت چین تصمیم گرفته است تا با شناسایی کامل ارزهای مجازی ، ممنوعیت تجارت ارزمجازی و عرضه اولیه سکه، صنعت رمزنگاری را محکم کند. در سپتامبر 2017 ، هفت تنظیم کننده دولت مرکزی اعلامیه ای را برای جلوگیری از خطرات مالی ناشی عرضه اولیه سکه(مقررات ICO) به منظور حمایت از سرمایه گذاران صادر کردند (Pilarowski andYue2017). با این وجود ، این امر منجر به افزایش سرمایه سرمایه گذاران داخلی چینی توسط پلتفرم هایی شده است که به هنگ کنگ و سایر مراکز منتقل شده اند (Perper2018). با این حال شناخته شده است که چین بیشترین تعداد ماینرهای بیت کوین را در جهان دارد (Huang 2018). 6.4 انگلستان با توجه به تهدید خود برای خروج از اتحادیه اروپا، انگلیس تحت تأثیر عدم اطمینان سیاسی و اقتصادی قرار گرفت و باعث شد بسیاری از پلتفرم های ایالات متحده آمریکا را به جابجایی به پاریس، آمستردام و فرانکفورت ترغیب کنند. سازمان اداره مالی آمریکا اعلام کرد که برای تجزیه و تحلیل خطرات و فرصتهای مربوط به رمزارزها و فناوریهای بلاکچین (Tomzack 2018) با انجمن خزانه داری انگلستان همکاری خواهد کرد. 6.5 نروژ و سوئد نروژ نیز مانند بسیاری از حوزه های قضایی دیگر، بیت کوین را به عنوان دارایی مشمول مالیات در نظر می گیرد، اما نه به عنوان ارز. با این حال، بانک نروژ در حال حرکت به سمت ادغام مستقیم ارز است (ماندلی 2017). به همین ترتیب سوئد این فناوری را پذیرفته و قصد دارد ارز خود را با نام E-Krona عرضه کند.     6.6. اتحادیه اروپا در ژانویه سال 2019 ، اتحادیه اروپا مجموعه ای از دستورالعمل های مربوط به ICO را منتشر کرد. در کشور های اروپایی برنامه های روشنی وجود دارد، اما این دستورالعمل ها به هماهنگی سیاست ها و مقررات مربوط به ICO و رمزنگاری کمک می کند. تحقیقات آینده می تواند به طور تجربی پیامدهای معرفی این دستورالعمل ها را بر عدم نوسانات بازار و عدم اطمینان بازار، از جمله موارد دیگر، هنگامی که زمان بیشتری گذشت و داده ها در دسترس است، مورد بررسی قرار دهد (همچنین به کارهای قبلی که پیش از این دستورالعملها بوده، (Corbet و همکاران 2018) را  ببینید). رویکردهای قانونی و اثرات آنها در بازارهای مناطق دیگر در سراسر جهان نیز می تواند در کارهای بعدی با جزئیات بیشتری مورد بررسی قرار گیرد.   7. مشارکتها این مقاله به تحقیقات تازه درمورد تکنیک های تأمین مالی جدید و اهمیت روزافزون آنها کمک می کند (Cumming et al. 2019). همچنین به تحقیق در مورد قانونگذاری و تشویق نوآوری می افزاید (Butenko and LaRouche 2015). تنظیم مقررات موثر برای تشویق نوآوری بسیار مهم است (Spulber 2008). اگرچه Butenko و LaRouche (2015) تأکید می کنند ، مقررات و اجرای موثر اغلب از نوآوری عقب مانده است. ادبیات قانون و فناوری، پتانسیل نوآوری های مضر را نشان می دهد در حالی که قانون و ادبیات اقتصادی، بیشتر به شناسایی نقصان بازار و کمی اطلاعات و ایجاد انگیزه در نوآوری توجه دارند (Butenko and LaRouche 2015؛ Crafts 2006). در مورد بازار رمزارزهای در حال تغییر سریع و دیگر کاربردهای کارآفرینی فناوری بلاکچین، نیاز به نوعی نقطه تلاقی قانون و فناوری با قانون و ادبیات اقتصاد وجود دارد. برنامه های بلاکچین با فرایند قانونگذاری برون زا نیست، که این امر نیاز به دیدگاه های قانون و اقتصاد را ایجاد می کند. با این حال، برنامه های بلاکچین همه لزوماً مثبت نیستند، به ویژه که ممکن است فعالیت های غیرقانونی و سایر رفتارهای غیرقانونی در بازار، به چشم انداز قانون و فناوری و قوانین نوآوری نیاز دارند، را بهتر ممکن کند. در این مرحله اولیه از تحولات قانونی و نهادی، تحقیقات زیادی انجام شده است که برای درک بهتر رژیمهای حقوقی و قانونی / اجرایی مناسب باید انجام شود. این امر باعث می شود در صورت عدم ایجاد نوآوری، اوضاع ظاهری غیرمثبت از برنامه های بلاکچین به حداقل برسد. به علاوه، کار اضافی در زمینه همکاری های بین المللی و هماهنگ سازی مقررات لازم است، زیرا نوآوری های مالی با بلاکچین به وضوح با توجه به مرزهای فرا ملی طراحی می شوند. برخی از تغییرات قوانینی که در اینجا مورد بررسی قرار می گیرد می تواند موضوع مطالعات تجربی آینده در مورد علل و پیامدهای تنظیم مالی در بلاکچین و رمزارزها باشد.   8- نتیجه گیری   در این مقاله دستورالعمل رسمی کمیسیون بورس و اوراق بهادار در مورد ICOS و چارچوب قانونی در حال تحول بررسی شده است. اجرای چارچوب قانونی موجود مشکل ساز است و نیاز به همکاری بین سازمانهای دولتی و توسعه دهندگان برای ایجاد یک اکوسیستم در جهت حمایت از سرمایه گذار و سرمایه گذاری باشد، وجود دارد. از طرف مثبت، فناوری دفاترکل توزیع با حمایت از صنعت بلاکچین، قرار است انقلابی در جهان ایجاد کند تا ضمن کاهش هزینه های معامله، محدودیت های اعتماد را به طور مؤثر کاهش دهد. تأمین مالی برای توسعه نرم افزار از قبل فاصله بین سرمایه داران و سرمایه گذاری ها را کاهش داده است. توانایی موسس برای جمع آوری میلیون ها دلار سهام در طی چند روز، نشان دهنده علاقه عموم مردم به سمت نه تنها سرمایه گذاری است، بلکه سهام یا سهم دارای حق مالی را نیز در عوض، دریافت می کند. علاقه روزافزون منعکس کننده علاقه جهانیان به طبقه دارایی ها و اعتماد جهانی به کلاس دارایی است. از طرف منفی ، ذات داراییهای رمزنگاری می تواند تقلب را تسهیل کند.   چندین مورد وجود دارد که سرمایه گذاران سرمایه خود را از سرمایه گذاری در پروژه های nouveau از دست می دهند. با وجود این نگرانی ها، عدم قطعیت قانونگذاری زیادی وجود دارد. بحث و گفتگو حتی در مورد طبقه بندی دارایی های رمزنگاری به عنوان ارز یا اوراق بهادار ادامه دارد (Agrawal 2018؛ Clements 2019a). کمیسیون Pecora در رکود اقتصادی پس از 1930 و Dodd-Frank در بحران مالی پس از سال 2008 نمونه هایی از چگونگی کمک به مقررات و نهادهای مستحکم در جلوگیری از بحران های اقتصادی است. ماهیت “اعتماد” ذاتی فناوری داراییهای رمزنگاری شده نباید تعیین کننده یا تضعیف کننده این قانون باشد که چندین دهه از صنعت محافظت می کند. در پایان روز، تبدیل فیات به ارز به هر دارایی توسط قوانین مختلف اوراق بهادار حاکم بر صنعت محافظت می شود. این قوانین حمایت از سرمایه نه تنها سرمایه گذاران بلکه نوسانات شدید و اثرات احتمالی اقتصادی آتی را که می توانند ایجاد کنند، تضمین می کنند. اگر بلاکچین و فناوری های جانبی آن قابل قانونگذاری و مدیریت باشند، ممکن است این امکان را ایجاد کند که موج کاملاً جدیدی از کارآفرینان و مهندسان را قادر به ساخت و اجرای این زیرساخت ها نموده و پیشرفت های سریع تر را در طول این مسیر فناوری کلیدی تسهیل کند (Dunbar and Ahlstrom، 1995). مهمترین فرصت های موجود در این بلاکچین با اینترنت دهه 1990 قابل مقایسه است ،Amazons و Alibabas منتظر تاسیس و ساخته شدن هستند. در متن های بعدی، ما شاهد تعدادی از بدعت های مهم خواهیم بود و برنامه های کاربردی آنها، که از آن ناشی می شوند. با توجه به اینکه رمزارزها مانند بیت کوین مستقل از موقعیت جغرافیایی یا بانکهای مرکزی کار می کنند، بنابراین بلاکچین می تواند به کارآفرینان تقریباً در هر نقطه از جهان امکان دسترسی به صندوق های نوپا و سرمایه توسعه ای را بدهد. با استفاده از منابع مالی خرد و سایر روشهای تأمین مالی تأثیر پذیر (Bonini et al. 2019؛ Newman et al. 2017) ، فناوری بلاکچین می تواند بسیار پیشرفت کند. بلاکچین می تواند یک تسهیل کننده اصلی کارآفرینی باشد که بخش مهمی از یک اقتصاد در حال رشد است (Tomizawa و همکاران 2019). آن به یک چارچوب قانونگذاری نیاز دارد که از سرمایه گذاران و تأمین کنندگان محافظت کند (Peng et al. 2017), در حالی که از نوآوری مورد نیاز دلسرد نمی شوند و تسهیل مالی را برای کارآفرینی ادامه می دهند. * واحد سرمایه گذاری: این تحقیق توسط شورای تحقیقات علوم اجتماعی و علوم انسانی کانادا و مرکز Phil Smith برای کسب و کارهای آزاد تامین مالی شده است. *مترجم: سمیه خجیر khojir.lbma@gmail.com ارز ، دلار ،

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا