آرشیو

چگونگی فرآیند یادگیری توسط مغز

اکوبورس: به گفته ­ی بولر، استاد ریاضیات دانشگاه استنفورد، هر زمان که مردم یاد بگیرند که مغز آن­ها چگونه است و چگونه باعث یادگیری می شود، می توانند هر چیزی را یاد بگیرند.
مشکل استعداد هر ساله میلیون ها کودک با شور و اشتیاق فراوان برای یادگیری به مدرسه می­روند، اما وقتی متوجه می شوند که مانند دیگران باهوش نیستند، سرخورده می شوند. دلیلش این است که والدین و معلمان ناخواسته این پیام را به کودکان القا می کنند که استعداد یک امر ذاتی است که شما یا آن را دارید یا ندارید. بسیاری از افراد با نگرانی وارد کلاس ریاضی می شوند و ترس از یادگیری بر توانایی آن­ها در یادگیری تأثیر می گذارد. این تصور اشتباه که توانایی مغز ما ثابت است و در بعضی موضوعات هیچ استعدادی نداریم، نه تنها از نظر علمی کاملاً نادرست است بلکه بر بسیاری از وقایع دیگر در زندگی روزمره ما نیز تأثیر می گذارد. برخی از دیدگاه های غلط ما راجع به استعداد، منجر به ایجاد نگرش­ های نژادپرستانه و جنسی گرایانه شده است. به عنوان مثال بسیاری از دختران این گونه تصور می کنند که ریاضی برای پسران است و پسران نیز در این درس بهتر هستند و این نگرش جنسیتی در زمینه های تحصیلی از موفقیت آن­ها می­کاهد. چگونه ذهن به ما در یادگیری کمک می کند 1. آگاه باشید که مغز شما همیشه در حال تغییر است هر بار که چیز جدیدی یاد می گیریم، مغز ما مسیرهای عصبی را شکل می دهد، آن­ها را تقویت می­کند یا به هم متصل می کند. این بدان معنی است که هیچ محدودیتی برای آنچه می توانید بیاموزید وجود ندارد. 2. اشتباهات و شکست های خود را بپذیرید دانش آموزان و معلمان معمولاً بر این باورند که گرفتن نمره خوب در یک آزمون نشان می دهد که دانش آموزان مطالب را یاد گرفته­ اند. اما در واقع دانش آموزان زمانی چیزهای جدیدی یاد می گیرند که مغز آن­ها چیزهای دشوار و فراتر از تواناییشان را تجربه کند، زیرا تنها در آن زمان است که مغز مجبور به تجزیه و تحلیل و ساخت ارتباط های عصبی جدید می شود. 3. عقاید خود را در مورد ذهن خود تغییر دهید وقتی نظرتان را راجع به خودتان تغییر می دهید، این کار باعث تغییر بدن و مغز شما نیز می شود. همین مسئله در مورد چگونگی فکر کردن درباره یادگیری نیز صدق می کند. به عنوان مثال اگر کودکان مدرسه ای یاد بگیرند که موفقیت آن­ها در مدرسه به دلیل داشتن هوشمندی است نه تلاش و پشتکار، ممکن است بعدها برای یادگیری انگیزه کمتری داشته باشند. 4. روش های مختلف را برای یادگیری امتحان کنید رویکردهای چند بعدی برای آموزش و یادگیری به بهترین وجه کار می کنند زیرا آنها نواحی زیادی از مغز را به طور همزمان درگیر می کنند و در ایجاد ارتباط بین مناطق مختلف مغز در یادگیری کمک می کند. 5. بیشتر به دنبال تفکر انعطاف پذیر باشید نه سرعت اغلب اوقات، معلمان و زبان آموزان فکر می کنند که سریع بودن در چیزی بدان معنی است که شما در آن امر خوب هستید، اما همانطور که تحقیقات نشان می دهد، اغلب اینگونه نیست. تلاش برای انجام کاری تحت فشار و در مدت زمان مشخص، می تواند باعث استرس شود و این امر باعث به خطر افتادن حافظه برای به یاد آوردن اطلاعات مهم می شود. در عوض، انجام روش­های تغییرپذیر با گذشت زمان، موجب بهبود یادگیری می شود. 6. با دیگران همکاری داشته باشید مدارس باید این ایده را تقویت کنند که یادگیری اجتماعی بهتر از یادگیری انفرادی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا