اکوبورس: مقام مسئول وزارت راه و شهرسازی از اجرای طرح آزمایشی دریافت عوارض آزادراهی بر اساس پیمایش در آزادراه تهران-ساوه طی ماه جاری خبر داد و گفت: به زودی طرح دریافت عوارض آزادراهی به صورت الکترونیکی در ۱۱ آزادراه اجرایی میشود.
به گزارش اکوبورس، بهنام داودی با یادآوری اینکه روند الکترونیکی شدن پرداخت عوارض آزادراهی یا به عبارت دیگر تلاش برای رسیدن به آن از سال 1387 آغاز شده بود، اظهار کرد: سال 1388 پرداخت الکترونیکی عوارض در سه آزادراه تهران–قم، اهواز-بندر امام و تهران-پردیس آغاز شد؛ البته نه به شکل آنچه امروز شاهد آن هستیم. در آن شیوه، هر گیت آزادراهی به یک خط عبوری مجهز شد که (با استفاده از تگ) پرداخت غیرنقدی عوارض امکانپذیر شده بود اما نه با فناوری که امروز از آن بهره گرفتهایم. وی با بیان اینکه اجرای این طرح آنطور که انتظار میرفت، موفقیتآمیز نبود و به همین دلیل هم دیگر ادامه پیدا نکرد، افزودک اجرای طرح عوارض الکترونیکی تک لاین در این سه آزادراه خیلی موفق نبود و نتوانسته بود اهداف وزارت راه و شهرسازی را محقق کند، چون در آن زمان تکنولوژی و زیر ساختهای امروز را نداشتیم. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر شرایط خیلی بهتر شده است، تصریح کرد: خوشبختانه مردم هم بیشتر آگاه شدهاند و دیگر نمیخواهند در سفرها وقت زیادی را پشت ایستگاههای اخذ عوارض تلف کنند.اواخر سال گذشته طرح پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی در چهار آزادراه تهران–قم، تهران–ساوه، کرج-قزوین و قزوین-زنجان افتتاح شد. مدیرکل بهرهبرداری آزادراهها کاهش ترافیک در محدوده عوارضیها، کاهش مصرف سوخت و متعاقب آن کاهش آلودگی محیط زیست، کاهش میزان استهلاک خودروها، جلوگیری از وقوع تصادفات ناشی از مشکلات فنی یا خستگی در این محدوده، ایجاد بانک اطلاعاتی ترددهای آزادراهی، استیفای حقوق دولت و سرمایهگذاران آزادراهها و در نهایت افزایش عدالت اجتماعی را از اهداف دریافت عوارض آزادراهی اعلام کرد و افزود: بحث دریافت عوارض بهصورت پیمایشی یکی از اهداف وزارت راه و شهرسازی بود؛ چرا که تا پیش از این (و همچنان) تردد کنندهها بدون در نظر گرفتن اینکه چقدر از مسیرشان را در آزادراهها تردد کردهاند، باید عوارض کامل را میپرداختند. بهعنوان مثال، اگر وارد آزادراه تهران–قم یا تهران–ساوه بشوید، بدون در نظر گرفتن اینکه از کدام ورودی آمدهاید و کجا خارج شدهاید، باید تمام نرخ مصوب پرداخت میشد. داودی ادامه داد: با توجه به سیاستهای وزارت راه و شهرسازی و بهمنظور حرکت در مسیر افزایش عدالت اجتماعی و توجه به گلهمندی رانندگانی که در این مسیرها تردد میکردند، این بستر ایجاد شده است تا مبلغ عوارض هر خودرو بهصورت پیمایشی محاسبه شود. محاسبه پیمایشی مبلغ عوارض آزادراهی قرار است بهزودی بهصورت آزمایشی در آزادراه تهران–ساوه، حد فاصل تهران-رباطکریم اجرایی شود. این مسیر ورودیها و خروجیهای آزادراهی زیادی دارد. شهرکها و روستاهای زیادی در طول مسیر قرار دارند و به همین دلیل هم بخش زیادی از شهروندان بهطور روزانه تنها از بخشی از آزادراه استفاده میکنند. به گفته وی، زیر ساختهای موردنیاز برای اجراییشدن شیوه محاسبه پیمایشی عوارض ایجاد شده و آماده بهرهبرداری است. محاسبه عوارض بهصورت پیمایشی در آزادراه تهران-ساوه ماه جاری بهصورت آزمایشی اجرایی میشود و پس از آن هم نوبت به آزادراه کرج–قزوین میرسد که تمام مقدمات نرمافزاری و سختافزاری آن فراهم شدهاست. مدیرکل بهرهبرداری آزادراهها با اعلام اینکه قرار است این طرح در یازده آزادراه دیگر که در اولویت دوم دستهبندی شدهاند اجرایی میشود، اظهار کرد: در آزادراههای قزوین–رشت، زنجان–تبریز، مشهد–باغچه، تهران–پردیس، قم–کاشان، کاشان–نطنز، نطنز–اصفهان، ساوه–سلفچگان، ارومیه–تبریز (آماده بهرهبرداری)، کنارگذر شمالی مشهد، بندرعباس–بندرشهیدرجایی قرار است بهزودی طرح آنی رواجرایی شود. داودی یادآور شد: امسال با توجه به برنامهریزی که وزارت شهرسازی انجام داده، قرار است بهرهبرداری از شش آزادراه دیگر جدید آغاز شود. دو آزادراه دیگر شامل آزادراه تهران–شمال و آزادراه شهید همت-کرج هم به این تعداد اضافه شدهاند و انشالله پرداخت عوارض در این آزادراهها از ابتدای بهرهبردای بهصورت الکترونیکی انجام خواهد شد.