اقتصاد

نتیجه تایید صلاحیت‌های انتخابات اتاق بازرگانی چه زمانی اعلام می‌شود؟

دبیر انجمن نظارت بر انتخابات دهمین دوره اتاق بازرگانی گفت: احتمال اینکه نتیجه تا اواسط هفته اعلام شود، زیاد است. طبق آیین نامه، نتیجه تایید صلاحیت‌ها باید ظرف ۱۰ روز کاری یعنی تا امروز اعلام می‌شد. ولی قانون تایید صلاحیت‌ها که مصوب مجمع است، مهلت اظهارنظر وزارت اطلاعات را یک ماه اعلام کرده است. قاعدتا آیین نامه نمی‌تواند حکم قانونی را به چالش بکشد.

نتیجه تایید صلاحیت‌های انتخابات اتاق بازرگانی چه زمانی اعلام می‌شود؟

به گزارش اقتصادآنلاین؛ جهانبخش سنجابی، دبیر انجمن نظارت بر انتخابات دهمین دوره اتاق بازرگانی، در پاسخ به این سوال خبرنگار «اقتصاد آنلاین» که نتیجه تایید صلاحیت‌های انتخابات اتاق بازرگانی چه زمانی منتشر خواهد شد، گفت: طبق آیین نامه، نتیجه تایید صلاحیت‌ها باید ظرف ۱۰ روز کاری یعنی تا امروز اعلام می‌شد. ولی قانون تایید صلاحیت‌ها که مصوب مجمع است، مهلت اظهار نظر وزارت اطلاعات را یک ماه اعلام کرده است. قاعدتا آیین نامه نمی‌تواند حکم قانونی را به چالش بکشد.

او افزود: ما در حال رایزنی هستیم که در زمان متناسبی با برنامه‌ریزی که برای تاریخ انتخابات شده است، بتوانیم پاسخ استعلامات را بگیریم؛ اما دستگاه نظارتی از نظر قانونی آن اختیار را دارد و باید منتظر بمانیم تا ببینیم چه اتفاقی خواهد افتاد.

سنجابی در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است نتیجه تایید صلاحیت‌ها در شب انتخابات اعلام شود یا خیر، اظهار کرد: بعید میدانم که این اتفاق بیافتد. دلیلی ندارد که این اتفاق بیافتد. زیرا باید به افراد اعلام شود و این حقوق افراد است. انجمن باید قاعدتا فرصتی داشته باشد تا نتیجه تایید صلاحیت را اطلاع داد. چون ممکن است بخواهد اصلا محرمانه هم اطلاع دهد. قاعدتا نتایج اعلام عمومی نخواهد شد و به خود اشخاص اعلام می‌شود و براساس نتیجه تایید صلاحیت برای ادامه حضور در فرایند انتخاباتی تصمیم بگیرند. بعید است این اتفاق بیافتد. اما اگر وزارتخانه بخواهد مهلت مقرر در قانون مصوب تایید صلاحیت را رعایت کند، یک ماه ملاک اقدام است. البته در آیین نامه مصوب شورای نظارت این مهلت ۱۰ روز کاری تعیین شده است.

او ادامه د اد: اما اساسا آیین نامه در ذیل قانون تعریف می‌شود و نمی‌تواند حکم قانون را به چالش بکشد. ما در حال رایزنی هستیم که در زمان مناسبی قبل از برگزاری انتخابات نتیجه اعلام شود. اگر احیانا نرسد، قاعدتا انجمن وارد شور می‌شود و یا ممکن است شورای عالی تصمیمات دیگری را بگیرد.

سنجابی در خصوص اینکه آیا احتمال به تعویق افتادن انتخابات اتاق بازرگانی وجود دارد یا خیر، توضیح داد: توسط انجمن خیر. زیرا قانونا انتخابات طبق آیین نامه باید در خرداد ماه برگزار شود. ولی آیین نامه نحوه تشکیل هیات نمایندگان مصوبه شوراست و شورا اختیار پس یا پیش کردن این زمان را از نظر منطقی دارد. ولی اصرار ما آن است که در بازه زمانی مقرر انتخابات برگزار شود و تلاش می‌کنیم تا دستگاه نظارتی را همراه کنیم.

او گفت: احتمال اینکه نتیجه تا اواسط هفته اعلام شود، زیاد است. آن‌ها هم مشکلی ندارند که بخواهند پاسخ دهند. ما خواهش کردیم و دوستان هم در حد توان مساعدت کردند که در بازه اعلام شده انتخابات برگزار شود.

منبع: اقتصادآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا