شرکتنبض بورس

متانول‌سازها در اغما!

 با توجه به عملکرد پتروشیمی‌های متانول‌ساز در دو سال گذشته و تعطیلی تعدادی از آنها، دور از انتظار نیست که غول‌های متانول‌ساز ایرانی از گردونه رقابت جهانی حذف شوند و سهم ۴ درصدی کشور از این بازار کاهش پیدا کند.

بیشتر شرکت‌های پتروشیمی ایران، تولید هم زمان چند محصول را انجام می‌دهند اما برخی بر یک محصول (همچون متانول) بیشتر تمرکز کرده‌اند. پتروشیمی‌های زاگرس، فن‌آوران و خارک از شرکت‌هایی هستند که بیشتر ظرفیت خود را به تولید متانول اختصاص داده‌اند. در آغاز سال ۱۴۰۰ شرکت‌های پتروشیمی زاگرس، مرجان، فن‌آوران، خارک، شیراز، کاوه، بوشهر، کیمیا پارس و سبلان، تولیدکنندگان اصلی محصول متانول کشور بودند اما امروز تعدادی از این شرکت‌ها از گردونه خارج شده‌اند.

با پیش‌بینی آینده مبهم صنعت متانول و شرایط بحرانی پتروشیمی‌های متانول‌ساز بود که در مرداد ۱۴۰۱ انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی در نامه‌ای به رئیس‌جمهور نسبت به تعطیلی پتروشیمی‌ها و از دست رفتن سهم ایران از بازار جهانی متانول هشدار داد. در این راستا، تغییر مداوم نرخ خوراک و سوخت پتروشیمی‌ها از جمله دلایل توقف فعالیت چند واحد تولید متانول معرفی شده بود.

تازه‌ترین اخبار حکایت از آن دارند که قیمت فوب متانول ایران با کاهش روبه‌رو شده است. بنابراین اگر مسئولان در این زمینه چاره‌ای نیندیشند، به زودی شاهد خاموش شدن چراغ متانول‌سازان کشور خواهیم بود.

منبع: صدای بورس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا