آرشیو

زیره هم‌پای زعفران

اکوبورس: وفایی گفت: هر کالایی که در بورس پذیرش شود از عدم پذیرش آن بهتر است.
به گزارش اکوبورس، زیره ایرانی که کانون اصلی تولید آن استان خراسان رضوی است درحال‌حاضر به بیشتر کشورهای دنیا ازجمله ایتالیا، فرانسه و آلمان صادر می‌شود، ازنظر اسانس‌گیری در دنیا بی‌نظیر است و با خلوص ۹۹ درصد تولید می‌شود همچنین در چندین سال گذشته به خاطر مرغوبیت زیره ایران مقام نخست زیره در جهان را دارا بوده‌ایم؛ هرچند به دلیل اعمال تحریم‌ها این رتبه در اختیار رقبای اصلی ایران کشورهایی چون ترکیه، افغانستان، هندوستان، پاکستان، یونان و سوریه قرارگرفته است. ورود این محصول به بورس کالای ایران یک شیوه مناسب برای حذف واسطه‌ها و افزایش شفافیت است و از این رهگذر زیره دوباره می‌تواند به جایگاه جهانی صادرات خود بازگردد. امیر وفایی، نایب رئیس هیات مدیره سبدگردان الگوریتم در گفت‌وگو با گسترش نیوز در ارتباط با فایده عرضه زیره در بورس کالای ایران برای کشاورزان اظهار کرد: کلیت ورود کالاهای کشاورزی با توجه به حذف واسطه‌ایشان و باتوجه به اینکه باعث شفافیت بیشتر می‌شوند می‌تواند اتفاق خوبی باشد. زیرا منافعی که در گذشته به واسطه‌ها می‌رسید اکنون به خود کشاورز می‌رسد؛ که این امر فرآیندی سخت اما شدنی است. vafayiboors.jpg جایگاه زیره در بورس کالای ایران وی در پاسخ به این پرسش که جایگاه زیره را در بورس کالای ایران چگونه ارزیابی می‌کنید، افزود: علیرغم اینکه زیره جزء کالاهای استراتژیکی مثل مس و پتروشیمی به حساب نمی‌آید و ورود آن به بورس حساسیت عامه مردم را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد؛ اما در رینگ کشاورزی بعد از زعفران می‌تواند جایگاه مناسبی پیدا کند و حضور آن بهتر از نبودش است. وفایی گفت: هر کالایی که در بورس پذیرش شود از عدم پذیرش آن بهتر است. پذیرش زیره در بورس کالای ایران با توجه به پیشینه صادارتی آن می‌تواند موفقیت آمیز باشد. وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا به نظر شما به عنوان شخصی که سال‌ها در زمینه بورس و محصولات کشاورزی ازجمله زعفران و زیره فعالیت تحقیقاتی داشتید، زیره می‌تواند رقیبی برای زعفران در بورس باشد، گفت: شاید در آینده زیره بتواند رقیب زعفران باشد ولی با قیاس زعفران و زیره موافق نیستم زیرا زعفران به دلیل حجم معاملات بالا، ساختار عرضه زعفران در بورس و تعداد بازیگران ارزشمندی بیشتری در بازار ایران دارد. وفایی با اشاره به اهمیت برندینگ گفت: زعفران در زمینه برندینگ موفق عمل کرده است به‌عنوان‌مثال هر یک از شهروندان به‌راحتی می‌توانند ۱۰ برند از زعفران را نام ببرند. این موضوع هنوز در ارتباط با زیره رخ نداده و برندسازی خاصی انجام نشده است. وی با اشاره به اهمیت عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا در جهان گفت: در کشورهای همچون هند و مالزی تمام کالاها از جمله محصولاتی کشاورزی و زیره در بورس عرضه می‌شود و عرضه هر کالا جایگاه خاص خود را در بازار دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا