اکوبورس: امروز شنبه، ۵ مرداد نشست خبری انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرویی با حضور مازیار بیگلو دبیر انجمن و فرهاد بهنیا سخنگوی این انجمن برگزار شد.
به گزارش اکوبورس،در ابتدای نشست فرهاد بهنیا، سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرویی، عملکرد بانک مرکزی در پرداخت تسهیلات مصوب دی سال گذشته را مانع بازدارنده تکمیل خودروهای ناقص کف کارخانهها دانست و گفت: از وظایف بانک مرکزی هدایت نقدینگی به سمت بنگاههای مولد بوده و با سیاستهای تدوین شده این نهاد باید گردش مالی در بنگاههای تولیدی منجر به رونق تولید شود. وی افزود: سال گذشته ۱۱هزار میلیارد تومان با بهره ۲۴ تا ۲۶درصد بهعنوان تسهیلات برای صنعت خودرو مصوب شد که قرار بوده خودروسازان آن را به زنجیره تامین خود تزریق کنند. با پیگیریهای بسیار بخشی از آن(مبلغ ۴هزار میلیارد تومان) پرداخت شد و قرار بود باقیمانده تسهیلات تا اردیبهشت در اختیار خودروسازان قرار بگیرد که با پایان یافتن مهلت پرداخت(پایان خرداد ۹۸) این امر بهسرانجام نرسید. او اظهار کرد: درحالحاضر هم بانک مرکزی بیان میکند خودروسازان این پول را از جای دیگر تهیه کنند؛ یعنی نقطه سر خط چراکه صنعتگران باید دوباره تمام راههای رفته را برای دریافت تسهیلات طی کنند. سخنگوی انجمن قطعهسازان کشور با اشاره به ۱۶۰هزار خودرو ناقص در کف پارکینگ خودروسازان ادامه داد: ارزش این خودروها افزون بر ۷هزار میلیارد تومان است. انتظار این بود که تسهیلات پرداخت شود و قطعهسازان با رفع مشکلات نقدینگیشان، قطعات مورد نیاز را تامین کرده و این خودروها تجاری شوند. اگر این تعداد خودرو وارد بازار میشد بهطور قطع قیمتها بهشدت کاهش مییافت. بهنیا ادامه داد: امروز طیف زیادی از خودروهای ناقص در کف پارکینگ خودروسازها بدون تکلیف باقی ماندهاند که امیدواریم با دستور رئیسجمهوری مبنی بر پیگیری جدی موضوع، مسئله پیش از توقف صنعت خودرو و قطعه رفع شود. بدهی خودروسازان تا خصوصیسازی آنها در ادامه مازیار بیگلو، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرویی به سخن پرداخت و گفت: مبلغ مطالبات قطعهسازان از خودروسازان ۲۰هزار میلیارد تومان است که ۷هزار میلیارد تومان آن سررسید شده است. این مبلغ بالغ بر رقمی بود که قرار بود بانک مرکزی در قالب تسهیلاتی ارزی در اختیار صنعت خودرو قرار دهد. عضو هیاتمدیره انجمن قطعهسازان کشور در ادامه با اشاره به خصوصیسازی صنعت خودرو گفت: اگر به پیشینه خصوصیسازی در کشور دقت شود، میبینیم که کارنامه درخشانی در اینباره وجود ندارد. چون بهطور عموم صنایع پس از واگذاری دچار بحرانهای مالی و کارگری شده و در ادامه تعطیل شدهاند. بنابراین اعضای هیاتمدیره انجمن قطعهسازان کشور با این نحوه خصوصیسازی خودروسازیها مخالف هستند. وی تاکید کرد: باید سهام دو خودروساز به اهلش واگذار شود که بهترین آن خود قطعهسازان کشور هستند. موضوع دوم که از سوی سخنگوی انجمن هم عنوان شد اینکه خودروسازی باید با ارزش واقعیاش انجام شود. بنابراین ضروری است خودروسازان تجدید ارزیابی شده و سپس واگذار شوند. دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرویی گفت: با شرایط موجود انجمن از وزارت صنعت، معدن و تجارت درخواست دارد که نخست ارزش سهام خودروسازان ارزیابی دوباره شده تا سرنوشت سایر صنایع را پیدا نکند. ارزانی ارز سنا و گرانی ارز نیما دبیر انجمن قطعهسازان کشور با تاکید بر روشنگری در حوزه نرخ خودروها هم گفت: اعلام میشود قیمت ارز کاهش یافته در نتیجه قیمت خودرو و بهتبع آن نرخ قطعات هم باید روند کاهشی داشته باشد. اما تاکید میکنم قیمت ارز سنا کاهش یافته که خودروسازان و قطعهسازان مجاز به استفاده از این ارز نیستند و از ارز نیمایی استفاده میکنند که قیمت آن از ۸۵۰۰تومان به حدود ۱۲هزار تومان رسیده است. ضمن اینکه قیمت مواد اولیه نیز چند برابر شده است. وی با گلایه ادامه داد: وقتی مواد اولیه به نرخ ارز فروخته میشود چرا معترض گرانی خودرو میشویم؟ عنوان میشود خودروهای چینی ارزان هستند بله قیمت تمام شده رقابتی دارند زیرا دولت چین مواد اولیه را با ۳۰ تا ۴۰درصد تخفیف در اختیار تولیدکنندهاش قرار میدهد. بیگلو در پایان اظهار کرد: درخواست قطعهسازان از وزیر صنعت، معدن و تجارت این است که فولاد، مس، آلومینیوم، و مواد پتروشیمی را با قیمت واحد پول ملی در اختیار تولیدکنندگان قرار دهند. مهدیه احمدی ایران اکونومیست