اکو پلاس

اخبار عجیب و غریب از مسکو

در روسیه و به طور خاص در مسکو بلوایی به پا شده است،، یوگنی پریگوژین(بنیان‌گذار گروه واگنر) ساعاتی پیش ویدئویی منتشر کرد و اظهار داشت که وزارت دفاع روسیه یک حمله موشکی به کمپ‌های واگنر انجام داده است.

اخبار عجیب و غریب از مسکو؛ روسیه و پوتین در بهت!

اما گروه واگنر چیست؟

گروه واگنر  یا ارتش خصوصی واگنر یک گروه شبه نظامی یا شرکت نظامی خصوصی با وابستگی غیر مستقیم به ارتش روسیه است که با استخدام داوطلب در جنگ‌های نیابتی مشارکت می‌کند. مشارکت در جنگ داخلی سوریه، جنگ در دونباس و حمله روسیه به اوکراین از جمله فعالیت‌های این گروه بوده است.

چرا برخی این تحول را یک جنگ داخلی احتمالی یا چیزی شبیه به کودتا می‌دانند؟

پاسخ اما در ساختاری است که به نوعی سازمان‌های موازی را در دل خودش جای داده، گروه واگنر در موازات بخش‌هایی از ساختار رسمی دولت پوتین هست و همین هم موجب جنگ قدرت شده، حالا خبر رسیده در ساعات گذشت، نیروهای واگنر در تلاش هستند تا برخی از مقامات دولتی روسیه را دستگیر کنند. از آن طرف خبر رسیده ارتش روسیه قصد حملات موشکی به مواضع گروه واگنرها را دارد.

رهبر واگنرها همین ساعاتی پیش گفته: نصف فرماندهان ارتش روسیه گزارش های میدانی ناقض برای پوتین ارسال می‌کنند و اکثر فرماندهان ارتش روسیه دروغگو هستند و با سرویس جاسوسی آمریکا در ارتباط اند، رهبر واگنرها مدعی شده: فساد در ارتش روسیه موج میزند و پوتین باید این را قبول کند.

خب برای یک جنگ داخلی مگر چه چیزی لازم است؟

سی‌ان‌ان هم حالا تایید کرده که اوضاع مسکو ناگوار است: احتمال وقوع یک جنگ داخلی و گسترده در سه جبهه در روسیه وجود دارد، واگنرها در تلاش اند که پوتین را متقاعد کنند که برای دستگیری مقامات نظامی ارتش مجوز صادر کند

وزارت امنیت و اطلاعات روسیه اما سعی کرده وسط ماجرا را بگیرد: هر کسی چه در ارتش و چه در واگنرها فکر کودتا در سر داشته باشد بازداشت خواهد شد.

سخنگوی کرملین گفته که پوتین در جریان همه چیز هست و نیروهایی برای دستگیری پریگوژین راهی شهر محل سکونتش که در نزدیکی مرز اوکراین هست، شده‌اند. پریگوژین البته بیکار ننشسته و بیانیه‌ای داده و گفته که نیروهای میهن‌دوست خیابان‌های مسکو را خالی نخواهند کرد و البته به طور مشخص برای دو عضو ارشد دولت پوتین رجز خوانده(شویگو و کراسیموف) پریگوژین ادعا کرده که شویگو(وزیر دفاع) را دار خواهد زد. در مسکو هم‌اکنون حکومت نظامی است.

پریگوژین و واگنرها، سرآغاز جنگ جهانی سوم؟

در نظر داشته باشید که واگنرها حامی حمله به کشورهای عضو ناتو هستند و همیشه دولت روسیه را از این لحاظ تحت فشار می‌گذاشتند، حالا اگر دست بالا را بگیرند و در روسیه به قدرت برسند، اوضاع می‌تواند وخیم شود.

ارتش یا واگنرها؟ جنگ داخلی اینجاست

نیروهای گارد ارتش در مسکو مستقر شدند، واگنرها هم تانک‌هایشان را در اطراف مسکو مستقر کردند، تصاویر منتشره بهت مردم روسیه را نشان می‌دهد

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا