اقتصاد

ضرورت حمایت از بخش خصوصی بیش از هر زمان دیگری است

روز گذشته یک خبرگزاری با ادعای اینکه حضور حسین سلاح‌ورزی در انتخابات اتاق ایران به این دلیل که نهادهای امنیتی او را تایید صلاحیت نکرده‌اند و هیات نظارت این را به اطلاع نرسانده است، احتمال ابطال انتخابات افزایش یافته است. این ادعا در حالی است که نهاد امنیتی کشور در این‌باره سکوت کرده و حرفی از ارسال نامه برای عدم‌صلاحیت وی در وقت قانونی نزده و تنها حراست وزارت صمت چنین ادعایی کرده است. از سوی دیگر و در حالی که این رفتار از سوی برخی خبرگزاری‌ها ادامه دارد خبرگزاری خبرآنلاین در یک نوشته به طور مشروح درباره دلایل اقبال اعضای هیات نمایندگان به سلاح‌ورزی نوشته است. خبرگزاری ایسنا نیز اطلاعیه اعضای هیات‌رییسه اتاق را به سران قوا منتشر کرده که نشان می‌دهد اعضای جدید هیات‌رییسه تعهد می‌دهند برای شکست تحریم و کاهش دردهای شهروندان فعالیت کنند.
واقعیت تلخ این است که تا همین‌جا نیز بخش خصوصی ایران به اندازه کافی در تنگنا قرار دارد. این در حالی است که دو رقیب اصلی رییس جدید اتاق که ذی‌نفع به حساب می‌آیند هیچ شکایتی از رفتار غیرقانونی یا دستکاری در آرای ریخته‌شده به صندوق‌ها ندارند، اما برخی از رسانه‌ها به دلایل نامعلوم به این جریان دامن می‌زنند. البته کارشناسان باور دارند شاید علت اصلی بروز چنین رفتاری از سوی علاقه‌مندان به ابطال انتخابات این باشد که به بخش خصوصی ایران پیام دهند در این کشور جایگاهی ندارند.
این رفتارها می‌تواند به دلسردی گسترده بخش خصوصی منجر شود و آنها را از مسائل اصلی دور کند و حرف کسانی که می‌گویند در این کشور جایی برای بخش خصوصی نیست را باورپذیر کنند. یادمان باشد در همین سال‌های تازه‌سپری‌شده و بنا بر آمارهای رسمی و غیررسمی نرخ سرمایه‌گذاری در ایران نه‌تنها رشدی نداشته بلکه منفی بوده و اطلاعات غیررسمی نیز نشان می‌دهند میلیاردها دلار سرمایه ایرانیان به خارج رفته است. آیا قرار است تکلیف بخش خصوصی در این دوره تاریخی و در دولت سیزدهم روشن شود و بخش خصوصی را چنان بر زمین زنند که تاب ایستادن دوباره را از دست بدهد. تجربه تاریخی نشان می‌دهد هیچ کشوری پیشرفت اقتصادی پایدار و پرشتاب را به دست نیاورده مگر اینکه بخش خصوصی در آن کشور حرف اول را زده باشد و هیچ کشوری نیز بدبخت و بیچاره اقتصادی نمی‌شود مگر اینکه بخش خصوصی نداشته باشد.
روزنامه «جهان‌صنعت» پیشگام حمایت از بخش خصوصی سالم و حامی سیاست‌های کارآمد اقتصادی‌ای است که به گشایش اقتصاد کشور و دور کردن رنج از شهروندان بینجامد و امیدوار است با مدارا و بردباری مسائل حل شود. بدیهی است برخورد با بخش خصوصی و انتخابات آن می‌تواند راه ورود سرمایه‌گذاران خصوصی دیگر کشورها به ویژه کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را ناهموار کند و این یعنی تیشه به ریشه اقتصاد زدن.

 

منبع: جهان صنعت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا