نماد سایت اکو بورس

درخواست رییس گروه اقتصادی دفتر رهبری به عدم دخالت در بورس کالا.

درخواست رییس گروه اقتصادی دفتر رهبری به عدم دخالت در بورس کالا.

علی آقامحمدی در حاشیه برگزاری همایش اقتصاد صنایع پلاستیک به ظرفیت های بورس کالا در اقتصاد اشاره کرد و گفت: اگر بورس کالا تنها به ابزار دولتی برای فروش کالاها تبدیل شود از اهداف در اقتصاد دور شده است. لذا بورس کالا باید براساس رسالت و اهداف و بدون دخالت های بیرونی، میزبان داد و ستد کالاهای مختلف باشد.

وی افزود: موضوع مهم در روند معاملات بورس کالا آن است که ارزش کالاها باید براساس عرضه و تقاضای بازار مشخص شود و اعتبار و جایگاه بورس کالا نیز در همین واقعی سازی قیمت کالاها است. اما بعضا به دلیل تفاوت های نرخ ارز برای دخالت در معاملات بورس تلاش می شود که این رویه درست و منطقی نیست.

این عضو مجمع تشخیص ادامه داد: فعالان اقتصادی همواره دارای تعهدات آتی هستند. بطور مثال شرکت هایی که تعهد صادراتی دارند یا در حوزه داخلی چند شرکت برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی به برخی مواد برای ساخت در و پنجره و … نیاز دارند که باید خرید را با قیمت روز انجام دهند. اگر معاملات آتی دارایی های مختلف در بورس کالا رواج پیدا کند و شرکت ها وارد معاملات آتی بورس کالا شوند، بخش بزرگی از مشکلات قراردادهای موکول به آینده و تامین نیاز آنها و نوسانات قیمتی پوشش داده می شود که توصیه می شود این ابزارهای توسعه ای در بورس کالا ایجاد شود.

آقامحمدی اضافه کرد: به دلیل تفاوت نرخ ارز و برخی آشفتگی های مالی در برهه ای، توسعه این ابزارها در بازار سرمایه و بورس کالا سخت می شود اما حرکت به سمت بازارهای مالی مدرن جزو ملزومات رشد بشمار می رود. تامین مالی نباید صرفا بانک محور باشد اما در ایران عمدتاً بانک محور است. لذا باید نقش بازار سرمایه در تامین مالی را افزایش داده و متناسب با اقتصاد به ۴۰ درصدی رساند.

منبع: بورس پرس

خروج از نسخه موبایل