بازار خودرو در دام ریسک های سیاسی و اقتصادی
در میانه تابستان، بازار خودرو با رکودی عمیق و فرسایشی مواجه شده که فراتر از از چارچوب متغیرهای اقتصاد سنتی است. اما کارشناسان چه پیش بینی از بازار خودرو دارند؟
بررسی وضعیت کنونی بازار خودرو نشان میدهد که پس از جنگ ایران و اسرائیل، بازار وارد مرحلهای تازه شده و در چنین شرایطی، نقش متغیرهای کلاسیک اقتصادی بهشدت کمرنگ شده است. در حال حاضر تحولات بازار خودرو ایران، بیش از هر مساله دیگری، وابسته به سیاستگذاریهای کلان و متغیرهای اقتصاد سیاسی است.
بازار خودرو پایان تابستان شاهد تداوم ریسکهای اقتصادی و سیاسی است
مسیح فرزانه، کارشناس صنعت خودروسازی گفت: آنچه تا پایان تابستان در بازار خودرو اتفاق میافتد، تداوم رکود، سکون و بالا بودن ریسکهای اقتصادی و سیاسی است.
او افزود: رفتار بازار خودرو را میتوان به دو دوره قبل و بعد از جنگ 12 روزه تحمیلی تفکیک کرد؛ چراکه پس از جنگ اسرائیل علیه ایران، سطح ریسکهای اقتصادی و سیاسی به شکل محسوسی افزایش یافته است.
بازار خودرو به سوی تعطیلی گام برمیدارد
فرزانه تشریح کرد: بازار خودرو، بهعنوان یک بازار کلان سرمایهای، رفتاری هوشمند دارد و مصرفکننده آن نیز هوشمند عمل میکند. این بازار بر اساس سیگنالهایی که از رویدادهای اقتصادی و سیاسی، از شرکتها، سیاستگذار و حتی از رفتار خود مشتریان دریافت میکند، تنظیم و تطبیق میشود.
این فعال بازار خودرو ادامه داد: این شرایط موجب شده بازار خودرو به سوی تعطیلی گام بردارد، معاملات محدود شود و به صورت کلی، بازار خودرو با حالتی مهجور به ادامه حیات بپردازد.
اتفاقات و رفتارها در بازار خودرو عجیب نیست؛ انعکاس مستقیم همان رویدادهای اقتصادی و سیاسی است
فرزانه یادآور شد: امروز دو گروه در بازار خودرو وجود دارند. گروه اول، تعداد بسیار کمی از مصرفکنندگان هستند که هنوز خرید میکنند و گروه دوم، فعالان بازارند که برای سرپا نگه داشتن کسبوکار خود و جلوگیری از تعدیل نیرو، مجبور به انجام معاملات داخلی با یکدیگر شدهاند.
او در پایان گفت: آنچه امروز در بازار خودرو مشاهده میشود، رفتار یا اتفاق عجیبی نیست، بلکه انعکاس مستقیم همان رویدادهای اقتصادی و سیاسی است که همچنان در منطقه ادامه دارند.